- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

تشریح مفاد تفاهم نامه انجمن قطعه سازان فرانسه و صنایع همگن قطعه سازان ایران

«آرش محبی نژاد» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا [1] با اشاره به امضاء تفاهم نامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور و انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) در روز چهارشنبه هفته گذشته افزود: این تفاهم نامه که در هفت سرفصل به امضا رسیده، به ارتقای فناوری قطعه سازان ایرانی، حضور فرانسوی ها در بازار قطعه سازی ایران، استفاده از مزیت های نسبی تولید در کشورمان و صادرات تولیدات کمک خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه، شاهد جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی در صنعت قطعه سازی کشورمان باشیم که یکی از پاشنه آشیل های این صنعت است.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی و صنعتی بین ۲ انجمن به منظور انجام تجزیه و تحلیل های فنی و اقتصادی، ارتقای راهبردی قطعه سازان و تامین کنندگان زنجیره تامین برای ورود به بازار خودروسازی، بازار لوازم یدکی و توسعه بازارهای خودرویی، اعزام گروه هایی از قطعه سازان ۲ کشور برای بازدید از امکانات و پتانسیل های ۲ طرف و برگزاری همایش ها و سمینارهایی در هر ۲ کشور در راستای ارتقای رقابت پذیری، بهبود کیفیت محصولات، ارتقای مدیریت، کاهش قیمت تمام شده و غیره، از جمله محورهای اصلی این تفاهم نامه است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: تقویت فضای مشارکتی در قالب شرکت های سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچرها) برای ارتقای دانش فنی، اعطای لیسانس به شرکت های داخلی و انتقال فناوری، صادرات محصولات تولیدی در ایران و قرار گرفتن شرکت های قطعه ساز ایرانی در زنجیره تامین جهانی خودروسازان فرانسوی، برگزاری نمایشگاه های قطعه سازی در هر ۲ کشور و سایر کشورها و در نهایت، بهبود صنعت قطعه سازی و فضای کسب و کار، سایر محورهای تفاهم انجام شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با عقد این تفاهم مشترک، خودروسازان و قطعه سازان ۲ کشور بتوانند به تقویت روابط تجاری پرداخته و هدف صادرات ۳۰ درصد محصولات تولیدی که می تواند شامل قطعات خودرویی نیز باشد، محقق شود.

[2] [3] [4]

** لزوم سیاستگذاری مناسب داخلی در قطعه سازی
محبی نژاد با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه آینده قطعه سازی کشور، تصریح کرد: بخش مهمی از سرنوشت قطعه سازان، محصول سیاستگذاری ها و حمایت های داخلی است، اما در این زمینه کمبودهایی وجود دارد.
وی با اشاره به عقب افتادگی صنعت قطعه سازی در سال های گذشته و متاثر از مساله تحریم ها و فاصله گرفتن از جامعه جهانی، اظهار داشت: در این پیوند، با امضای تفاهم نامه یاد شده سعی شد تا در عرصه پیوستن به زنجیره تامین جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی گام های عملی برداشته شود، اما ناگزیر از سیاستگذاری های مناسب داخلی هستیم.
این مقام مسئول صنفی بیان داشت: به عنوان نمونه، قیمتگذاری قطعات خودرو در کشور مناسب نیست، زیرا قیمت خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت به صورت دستوری تعیین می شود که همین مساله می تواند به خروج سرمایه ها از صنعت خودروسازی و قطعه سازی منجر شود.
وی ادامه داد: تعدیل نامناسب قوانین، دیگر موضوعی است که صنعت قطعه سازی را رنج می دهد؛ در هفته های گذشته شاهد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی بودیم، اما این افزایش تعرفه در قطعات خودرویی و سی. کی. دی (CKD) اتفاق نیفتاد.
سی. کی. دی بسته‌ای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار (assemble) شود.
محبی نژاد هشدار داد: تداوم این روند، صنعت قطعه سازی را به سمت مونتاژ کاری بیشتر سوق خواهد داد.
به گزارش ایرنا، در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو کشور و با حضور وزیران نفت، صنعت ،معدن و تجارت، تفاهم نامه ای میان انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران به ریاست «محمدرضا نجفی منش» و انجمن قطعه سازان فرانسه به ریاست «جک موج» – Jacues Mauge – امضاء شد.
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی تهران با محوریت «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیک)» از سه شنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
در این همایش بین المللی علاوه بر ۲۲۰ مهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، یک هزار و ۵۶۰ نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی کشور نیز حضور داشتند./

آدرس مطلب در خبرگزاری ایرنا

http://www.irna.ir/fa/News/82834346