- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

دولت سندروم بی‌قرار قیمت‌گذاری دستوری دارد/ دولت با قیمت‌گذاری پایین، خودروساز را به قطعه‌ساز بدهکار می‌کند

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با وب سایت خبری خودرونامه با اشاره به مشکلات قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی مطرح کرد: اگر دولت دست از قیمت گذاری خودرو بردارد، وضعیت قیمت خودرو بهبود خواهد یافت. دولت با قیمت گذاری پایین خود باعث می‌شود خودروساز ضرر کند و در نتیجه نتواند پول قطعه‌ساز را بدهد. ما تا ۲ میلیون دستگاه می‌توانیم تولید خودرو داشته باشیم اما با وضعیت کنونی ما در سال جاری حداکثر حدود یک میلیون خودرو بیشتر نتوانستیم تولید کنیم. اگر تامین نقدینگی مواد و قطعات صورت گیرد، مشکل صنعت خودرو حل خواهد شد و می‌توانیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: قیمت گذاری دستوری سندرومی است که دولت نمی‌تواند از آن عبور کند و در صورتی که این امر پایان یابد و رانت برچیده شود، شاید منافع خیلی‌ها به خطر بیافتد. متاسفانه منافع برخی افراد با وجود رانت در کشور مرتفع می‌شود لذا باید قیمت گذاری دستوری حذف شود و بگذاریم این امر روند طبیعی خود را طی کند و بازار با توجه به میزان عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رشد صنعت خودرو در سال گذشته اذعان داشت: علی رغم تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد، صنعت خودرو در سال گذشته رشد کرد. این نشان دهنده آن است که اگر چالش‌ها برچیده شود می‌توانیم تولید بسیار بیشتری داشته باشیم. ما اکنون در حال افزایش ظرفیت به منظور بالا بردن حجم تولیدات داخلی هستیم و امیدواریم پس از رفع مشکلات تحریم‌ها ما بتوانیم این روند را حفظ کنیم و با واردات بی رویه اخلال در این صنعت ایجاد نکرده و از دستاوردهای خودمان استفاده کنیم.

وی در پایان با بی تاثیر خواندن انتخابات سال آینده ریاست جمهوری بر بازار خودرو گفت: قیمت خودرو به پارامترهای اقتصادی وابسته است نه به سیاست و بیشتر به ارز و موارد دیگر اقتصادی باز می‌گردد.