- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

سناریو های پیش روی صنعت قطعه سازی

”سناریو”

در حال حاضر اکثر کارخانجات قطعه سازی تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند. در این ” فراغت” غم انگیز و تحمیلی که یادآور احتضار قبل از مرگ است فرصتی شد به سناریوی قطعه سازی در پایان سال ۹۴ فکر کنم. میگویند ”سناریو” چهره آینده است. ذهن را به اسفند ماه سال جاری ببریم. دو سناریو متصور است:

سناریوی ۱
روند فعلی ادامه یافته است. در نتیجه اکثر قطعه سازان ورشکسته شده اند و آنها که مانده اند بیشتر نیروهای خود را تعدیل یا تعلیق کرده اند . خیلیها بدلیل اینکه از پس پرداخت بدهیها و اقساط بانکی بر نمی آیند مورد تعقیب قضایی از سوی مراجع مختلف مثل دارایی، بیمه ، بانکها و طلبکاران هستند و شاید برخی ممنوع الخروج و زندانی باشند. عید قطعه سازان عزاست…
خانواده های ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان بیکار شده قطعه سازی در لاک غم فرو رفته اند و سازمان تامین اجتماعی- اگر به وظیفه اش درست عمل کند- ماهانه دهها میلیارد تومان بیمه بیکاری میپردازد. عایدی دولت از محل انواع درآمدهای مالیاتی و عوارض و بیمه و …. به حداقل خود در سالهای اخیر رسیده و سرمایه از این بخش فراری شده است. برای پشیمانی مسوولین با وجدان، اعم از مجلس و دولت و چپ و راست، خیلی دیر شده است. افسوس مسوولین برای تعلل، اختلاف نظرهای سیاسی و اقتصادی بی فایده است. خسارات قابل جبران نیست. کسری بودجه قابل توجهی کشور را با چالش مواجه کرده است. اسفند ماه سیاهی است….

سناریو ۲
تدبیر سیاستگذاران صنعتی و مسوولین ارشد نظام و اتفاق نظر ایشان در حل بحران، کارساز شده و در تعامل با صنعتگران و رزمندگان جبهه نبرد اقتصادی، طرحهای اصولی و بنیادی در احیای صنعت خودرو و قطعه سازی اجرا شده است. رونق به بازار بازگشته و کارخانجات خودرو سازی و قطعه سازی، پر تیراژ مشغول تولید با کیفیت هستند و سرمایه گذاریهای انجام شده جهت ظرفیت سازی، در حال بهره برداری است. این حوزه جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی پیدا کرده و برنامه تولید سال، تا حدود قابل قبولی محقق شده و درآمدهای دولت از محل این بخش مطابق پیش بینی هاست و بخشی از کسری بودجه دولت را جبران میکند. در برنامه سال آتی ارتقاء کیفیت ، تنوع تولید و افزایش تیراژ همراستا با سند چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده و کارکنان و مسوولین خود را برای تعطیلات دلنشین نوروز آماده میکنند. در نشستهای پایانی سال مسوولین از عملکرد خود در مدیریت کلان بحران، خشنود هستند و با وجدانی آسوده سال را به پایان میبرند.

به نظر شما کدام سناریو محقق میشود؟ آیا سناریوی سومی به ذهن میرسد؟

آرش محبی نژاد
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور