- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

صنعتگران، افسران جنگ اقتصادی هستند و باید پشتیانی شوند / هزینه “مبادله” و بی ثباتی در صنعت کشور افزایش پیدا کرده است

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازی، سردار حسین دهقان که به مناسبت هفته دفاع مقدس مهمان هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بود، اظهار کرد: اگر سربازان و افسران نظامی در جنگ برای مقابله با دشمن نیاز به تجهیزات، جنگ افزار، لجستیک و غیره بودند، امروز نیز مدیران و کارگران صنایع کشور به مثابه سربازان و افسران جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی گسترده دارند که به نظر می رسد این حمایت ها به شکل مطلوبی انجام نمی شود.

سردار دهقان با بیان اینکه در بحث مدیریت صنایع، هزینه هایی مانند سرمایه گذاری، مواد اولیه، دستمزد و غیره وجود دارد، افزود: این هزینه ها در مباحث مدیریتی به حساب می آیند اما موضوعی هم به نام هزینه مبادله وجود دارد که کمتر دیده می شود اما نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در امر تولید دارد.

وی در تشریح هزینه مبادله در تولید اظهار کرد: در فرآیند تبدیل ماده اولیه به یک محصول و خلق ارزش افزوده، علاوه بر تبادلات اقتصادی معمول، ممکن است در شرایط خاص مداخله هایی صورت بگیرد که هزینه ها را غیرقابل محاسبه کند.

مشاور فرمانده کل قوا ادامه داد: هزینه مبادله از بی ثباتی و وجود نوسانات در قوانین، مقررات و مسئولیت ها یا تغییر نابهنگام سیاست ها به وجود می آید و متاسفانه در شرایط فعلی، افزایش پیدا کرده است.

صنعتگران در فعالیت های اقتصادی خود، درصدی از ریسک را طبیعی می دانند و آن را می پذیرند اما هزینه های بی ثباتی قابل محاسبه نیست.

وی با بیان اینکه نمی شود در چرخه تولید شاخص های موثر بر قیمت تمام شده را رها کرد و در مقابل بهای محصول نهائی را محدود کرد، افزود: اگر قرار است دولت یا نهادهای حاکمیتی در عرصه قیمت گذاری ورود کنند، باید تمامی الزاماتی که این قیمت را با یک حاشیه سود قابل قبول برای تولیدکننده تعیین می کند، در نظر بگیرند و اعمال کنند.

باید تولید را در کشور ارزشمند کنیم
مشاور رهبر انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در طول تاریخ کشور، از دوره قاجار تا امروز، معمولا بازرگانی بر تولید برتری داشته و امور حوزه تجارت روان تر بوده است. به همین دلیل و به عنوان مثال، واردات خودرو جذاب تر از تولید آن است.

سردار دهقان تغییر این نگرش برای پویائی اقتصاد کشور را ضروری دانست و افزود: باید تولید را در کشور ارزشمند کنیم و برای تولیدکننده صنعتی، کشاورزی و علمی جایگاهی بالاتر از آنچه که وجود دارد، در نظر بگیریم.

مداخله دولت در قیمت گذاری خودرو مساوی است با رانت و فساد
مشاور فرمانده کل قوا اظهار کرد: مداخله دولت در قیمت گذاری خودرو مساوی است با رانت و فساد، بنابراین اگر می خواهیم با این رانت و فساد مواجهه کنیم باید اجازه بدهیم یک فضای شفاف و واقعی در مناسبات اقتصادی از جمله تولید و فروش خودرو شکل بگیرد و یک منطق صحیح بر تولید و تجارت حاکم باشد.

اگر انتظار داریم صنعتگران جهانی عمل کنند، باید حوزه های مرتبط هم در سطح جهانی باشند
وی در ادامه با بیان اینکه قطعه سازان کشور می تواند راهبران سیاست توسعه اقتصادی در حوزه خودرو باشند، افزود: امروز باید تصمیم بگیریم که جهانی بیاندیشیم و جهانی عمل کنیم. اما اگر از صنعتگران کشور انتظار داریم جهانی عمل کنند، باید تمام حوزه های مرتبط با صنعت از جمله نظام بانکی، امور مالیاتی، گمرکات، تامین اجتماعی و غیره نیز در سطح جهانی باشند تا صنعتگر بتواند خود را ارتقا دهد.

مسئولی که علیه صنعت ملی کشور صحبت می کند، صلاحیت مسئولیت ندارد
سردار دهقان در ادامه از تخریب فعالان صنعت خودرو کشور در تریبون های مختلف انتقاد کرد و افزود: مسئولی که علیه صنعت ملی و داخلی کشور صحبت می کند، صلاحیت مسئولیت ندارد، زیرا همه مسئولین به نوعی در شرایط کشور نقش داشته و دارند.

وی در پایان گفت: اگر می خواهیم تولید در کشور کا رونق پیدا کند، تمام بخش های مرتبط و تاثیرگذار بر این حوزه باید آنرا پشتیبانی و حمایت کند، نه اینکه به گونه ای رفتار کنیم که صنعتگر و تولیدکننده از حضور، تلاش و سرمایه گذاری در این حوزه پشیمان شود.