- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

هر چه غل و زنجیر است به پای تولید بسته اند / با هیاهوی قیمت پراید، افزایش میلیاردی خودروهای خارجی را می پوشانند

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازی، سعید صبوری گفت: همانطور که چند ماه پیش دو و نیم میلیون جوجه را خاک کردند و نتیجه آن را امروز در شانه های تخم مرغ ۴۰هزار تومانی می بینیم، نتیجه ضربه های سه ماه نخست بانک مرکزی به تولیدکنندگان را نیز در نیمه دوم سال شاهد خواهیم بود.

صبوری افزود: در شرایطی که بانک مرکزی برای تامین ارز هفت خوان رستم را پیش پای تولیدکنندگان قرار داده، تولیدکنندگان به ویژه زنجیره تامین صنعت خودرو برای تامین مواد اولیه و انجام مبادلات اقتصادی به بن بست رسیده اند.

وی به کاهش شدید نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی نیز اشاره کرد و گفت: منشا تمام مشکلات امروز صنعت خودرو و قطعه سازی کشور سرکوب قیمت ها در سال های گذشته است که باعث شده صنعتگران این حوزه امروز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

عضو هیات رئیسه انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور با بیان اینکه خودرو در بازار گران شده اما خودروهای خارجی افزایش قیمت بسیار بیشتری داشته اند، افزود: عده ای سودجو، قیمت پراید را به یک هیاهو تبدیل کرده اند و به آن می تازند تا هم خود را عزیز کنند و هم اذهان را از افزایش قیمت خودروهای خارجی منحرف کنند.

صبوری ادامه داد: همانطور که بارها اشاره شده، خودرو دیگر یک کالای مصرفی نیست و کاربرد سرمایه ای پیدا کرده است، بنابراین عرضه و تقاضای آن از حالت عادی خارج شده و گرانی آن، مردم را مستاصل کرده است.

وی آنچه با عنوان گرانی در بازار خودروهای داخلی مطرح می شود را نادرست دانست و گفت: چندین سال پیش دلار هزار تومان و پراید ۶ میلیونی، معادل ۶ هزار دلار بود که به نرخ ارز الان، باید بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. بنابراین آنچه رخ داده، کاهش شدید ارزش پول ملی است، نه افزایش قیمت پراید.

وی افزود: در حالی که قیمت تمام شده خودرو پراید برای کارخانه نزدیک به ۶۰ میلیون تومان بود، سایپا را مجبور کردند تا آخرین دستگاه، آن را ۴۰ میلیون تومان بفروشد. نتیجه این فرآیند معیوب این است که امروز سایپا زیان کرده و قطعه ساز هم مطالبات معوق قابل توجهی دارد اما جیب دلالان از واسطه گری معاملات این خودرو پر از پول است و خودروساز و مصرف کننده در زیان.