عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با " قطعه نیوز" :

افزایش مقطعی قیمت‌ها مشکلی از خودروساز و قطعه‌ساز کم نمی‌کند، درواقع تا زمانی که آزادسازی قیمت‌ها صورت نگیرد معادله افزایش قیمت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و شرایط بعد از مدتی به حالت قبل بازمی‌گردد.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» بیان کرد:

افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو به صورت فعلی مسکن موقتی است و در نهایت جوابگو نخواهد بود، اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها یا به عبارتی قیمت‌گذاری توسط خودروساز، باعث می‌شود ‌که خودروساز با توجه به هزینه‌ها و قیمت تمام شده نرخ خود را تعیین ‌کند، این در حالی است که افزایش مقطعی قیمت‌ها، تنها به هم‌ریختگی بازار را به دنبال خواهد داشت.

امید رضایی اضافه کرد: پرداخت مطالبات با توجه به ورود درآمد به خودروسازی‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین در صورتی که ورودی خودروسازان شرایط تثبیت شده و یکسانی نداشته باشد، در پرداخت مطالبات شاهد پرداخت‌های یکنواخت نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش مقطعی قیمت خودرو، مشکل اصلی پابرجا خواهد بود، بیان کرد: از آنجا که پرداخت‌ها با توجه به قیمت فروش صورت می‌گیرد، وقتی از یک سو، قیمت به صورت فریز شده و طبق دستورالعمل تعیین شود، و از سوی دیگر بسیاری از خودروها به قیمت قبل پیش‌فروش شده باشند، شرایطی به گونه‌ای نخواهد بود که مطالبات قطعه‌سازان به صورت منظم پرداخت شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور اعلام کرد: طبق آخرین برآوردها در هفته گذشته، حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

رضایی ادامه داد: گاهی افزایش قیمت یا پیش‌فروش انجام می‌شود و مبالغی به دست خودروسازان می‌رسد که به واسطه آن، بخشی از مطالبات قطعه‌سازان در آن مقاطع پرداخت می‌شود.

وی افزود: این روش نمی‌تواند منجر به پرداخت منظم مطالبات قطعه‌سازان شود، چراکه بعد از افزایش قیمت یا پیش‌فروش، برای مدت‌ها پولی وجود ندارد و قطعه‌سازان باید منتظر بمانند تا مجدد این رویه صورت بگیرد. این مانند یک موج سینوسی است و وقتی قطعه‌سازان کالای خود را می‌فروشند، نمی‌دانند چه زمانی پول آن را دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، تنها قطعه‌سازان نیستند که از آینده کاری خود اطلاع ندارند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند، بلکه خودروسازان هم با همین معضل درگیر هستند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان نقدینگی را مدیریت کرد؟

رضایی تاکید کرد: اگر قیمت تمام شده با توجه به بازار و مشتری تعیین شود، می‌توان برای درآمد و تولید برنامه‌ریزی داشت، اما وقتی قیمتی را تعیین کنیم و بگوییم نرخ ارز هر چقدر باشد، باید قیمت در همین سطح بماند، نمی‌توان نقدینگی را مدیریت کرد.

دریافت مطالبات با ارزش زمان گذشته برای هزینه در آینده نامعلوم
عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور عنوان کرد: موضوع دیگر این است که برای به روزرسانی قیمت‌ها، میانگین ۳ یا ۶ ماهه را در نظر می‌گیرند و مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنند، این در حالی است که قطعه ساز پول را در زمان گذشته هزینه کرده است و اکنون با افت ارزش پول کشور مواجه شده است، به این معنا که ما امروز پول با ارزش زمان گذشته را دریافت می‌کنیم تا برای آینده با ارزش نامعلوم هزینه کنیم.

وی بیان کرد: در چنین وضعیتی، مشتری نهایی هم تکلیف خود را نمی‌داند، چراکه خبر افزایش قیمت خودرو منتشر شده است و نمی‌داند که امروز باید کالای خود را بفروشد یا نه.

رضایی خاطرنشان کرد: کالاهایی توان ایجاد گردش نقدینگی در بازار دارند که قیمت‌شان را بازار تعیین می‌کند.


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=297
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

دبیر انجمن خودروسازان ایران به بازار گفت: تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد، براین اساس ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه وزارت صمت تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی « احمد آقایی» را به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

مدیر دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم، به گونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی یافته است.

در حالی حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان گذشته است که به گفته یک مقام قطعه سازی در کشور همچنان مسئولان، وعده سرخرمن می‌دهند؛ وعده‌هایی که در آخرین روزهای سال اگر چه محقق نشده است اما اخبار ادامه رایزنی مسئولان وزارت صمت با بانک مرکزی و مدیرعامل بانک‌ها، قطعه سازان را امیدوار به تزریق نقدینگی موثری در روزهای پایانی سال کرده است.

در مراسم گرامیداشت پنجاه و هشتمین سالگرد فعالیت شرکت سایپا،‌ رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تأ‌کید کرد که سایپا طی ۲۶ ماه گذشته موفقیت‌های پُرشماری را کسب کرده و در مسیر تحقق انتظارات مردم در حال گام برداشتن است.

بزرگترین مجموعه قطعه سازی جنوب‌شرق کشور توسط رایزکو در دل کویر ایران کلنگ‌زنی شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد این وزارتخانه تا انتهای برنامه هفتم، طراحی و ساخت ۴۰ درصد محصولات مرتبط برقی و هیبریدی است.

این روزها و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، قطعه سازان خودروی کشور و زنجیره تامین که تاکنون توفیق چندانی در دستیابی به مطالبات شان از خودروسازان نداشته‌اند و با کوهی از بدهی مواجهند، روزهای سختی را می‌گذرانند؛ چرا که باید پاسخگوی بدهی های سررسید شده پایان سال، حقوق و مزایای کارگران در شب عید، افزایش شبانه‌روزی بهای ارز و تورم لجام گسیخته ای باشند که هزینه‌ها را لحظه به لحظه بیشتر می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزبری خودرو دست دوم بالاست و شان مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌ها است که خودروی کارکرده سوار شوند.

هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به شرکت‌های خودروساز فرصت داد تا از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعادل خوبی در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد و روزانه بیش از پنج هزار خودرو تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست با رییس سازمان استاندارد روسیه، بر آمادگی این گروه صنعتی برای همسان‌سازی استانداردهای خودرویی با آن کشور خبر داد.

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به اینکه مجلس دوازدهم بایستی به‌ جای وضع قوانین جدید به دنبال بررسی قوانین فعلی بوده تا ایردات آن مشخص و در جهت اصلاح آن‌هاگام برداشته شود در مورد صنعت خودرو توضیح داد که بایستی تکلیف مشخص شود که واقعا می‌خواهیم خودروسازی داخل را تعطیل کنیم و تحویل چینی‌ها دهیم یا به‌دنبال توسعه این صنعت هستیم؟

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت از تولید حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۱۴۰۲ خبر داد.

یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌های صنایع خودروسازی برای ایفای تعهدات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مقرر شد طی ایام باقی‌مانده تا پایان سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی بانک‌ها در اختیار ۲ خودروساز بزرگ کشور قرار بگیرد تا به عنوان بخشی از مطالبات به قطعه‌سازان بپردازند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه، در زمینه‌هایی که دولت هیچگونه همکاری و کمک نمی‌کند نباید قیمت گذاری دستوری انجام شود و به این ترتیب امیدواریم به پایان قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی نزدیک شده باشیم.

شورای رقابت اعلام کرده است که افزایش قیمت خودروها بر اساس صورت‌های مالی است.

روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو در سال آینده گریزناپذیر است. روی صحنه را نگاه نکنید؛ تصمیمات پنهانی از گرانی خودرو حکایت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از عرضه خودروی «ریرا» از اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه با توجه به تداوم روند واردات و ترخیص خودروهای برقی، تا پایان سال حداقل ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود (با توجه به اولویت‌دهی تخصیص خودروهای برقی برای تاکسی‌ها)، از عرضه‌ دو مدل خودروی برقی با میزان داخلی‌سازی ۴۰ درصدی در سال آینده خبر داد.

در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که نشان از سهم ۲۲ درصدی از مجموع کل تولید خودروی کشور دارد؛ تولید انواع خودرو در خودروسازان خصوصی ۶۶ درصد نسبت به آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ این درحالیست که تولید انواع خودرو در ایران‌خودرو دو درصد و در سایپا یک درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه تولید خودروی سواری در بخش خصوصی ۷۷ درصد بیشتر شده اما در دو خودروساز بزرگ به‌ترتیب یک درصد (ایران‌خودرو) و سه درصد (سایپا) افت کرده است.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است