- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

در زیان خودروسازان کمترین تقصیر متوجه مدیران عامل است / با تصدی گری دولتی، مدیریت در خودروسازی شبیه جوک است / با قیمت گذاری دستوری و تصدی گری دولت، بهترین مدیر دنیا هم در خودروسازی ایران توفیق نخواهد داشت

روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه که همواره در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، صنعتگران کشور به ویژه قطعه سازان را یاری رسانده اند، متن کامل و دقیق صحبت های دبیر این انجمن را منتشر می کند.
آرش محبی نژاد در این گفت وگو اظهار کرد: زمانی که قیمت گذاری محصولات صددرصد دستوری است و در مقابل، قیمت مواد اولیه کاملا آزاد، با تبعیت از قیمت های جهانی برمینای فوب خلیج فارس و همچنین نرخ ارز تعیین می شود، مدیرعامل خودروساز کمترین نقش را در ضرر و زیان این شرکت دارد.
محبی نژاد با بیان اینکه نمی توان از این واقعیت تلخ نیز چشم پوشی کرد که قدرت مانور مدیران عامل خودروسازی در حد یک سری مسائل داخلی است، افزود: به عنوان مثال مدیران خودروسازی حتی در صورت کاهش چشمگیر تولید، اجازه تعدیل نیرو ندارند و در مقابل مجبور به استخدام برخی افراد فرمایشی و انتصاب آنها در پست های مدیریتی نیز هستند. دخالت‌های مختلف مجلسی‌ها و دولتی‌ها را نیز باید در نظر گرفت. در چنین شرایطی اگر عالی‌ترین مدیر خودروسازی دنیا را هم بیاورند و در ایران خودرو یا سایپا بگذارند، توفیق چندانی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: البته بیان این مشکلات ابداً به این معنی نیست که ضعف مدیریتی در دو خودروساز بزرگ ما وجود نداشته، زیرا صنعت خودرو کشور قطعاً می توانست بهتر از این مدیریت شود، اما در یک نگاه کلان، اگر همه شاخصه‌های مدیریتی اصلاح شود و مدیران خودروسازی نقش خود را به بهترین حالت ممکن ایفا کنند، با ساختار و نظام فعلی صنعت خودرو و با این شیوه سیاست گذاری، توفیق چندانی حاصل نخواهد شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در ادامه پیرامون روند سود و زیان در شرکت‌های خودروسازی داخلی گفت: فرمول محاسبه این سود و زیان بسیار ساده است، سود مساوی درآمد منهای هزینه است و عمده هزینه‌ها از نظر درصدی و وزنی در صنعت خودرو کشور، مواد اولیه و قطعات است که متاسفانه لجام گسیخته و بدون هیچگونه معیاری، با تغییر نرخ های جهانی و تغییر نرخ‌های ارز تغییر می کند.
محبی نژاد افزود: در برابر افزایش لجام گسیخته نهاده های تولید و نرخ ارز، قیمت گذاری محصول نهائی کاملاً دستوری و و با سرکوب قیمتی مواجه است، بنابراین درآمد، کنترل، محدود و سرکوب شده است و از طرف دیگر، هزینه‌ها بدون محدودیت افزایش پیدا می‌کند. مشخص است در چنین شرایطی، هیچ عایدی جز زیان در کار نخواهد بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب اعضای هیات مدیره خودروسازان نیز افزود: اصولا، هیات مدیره خودروسازان نیز، انتخاب مجمع نیستند و براساس سهام‌های تودلی شرکت ها و تصدی‌گری دولتی و فرمایشی انتخاب می شوند. از این رو، تا زمانی که ما اصلاح ساختار و تغییر نگرش نسبت به صنعت خودروی کشور نداشته باشیم و سایه شوم تصدی‌گری دولتی جای خودش را به هدایت راهبردی و سیاست گذاری صحیح و نقشه راه ندهد، قطعاً شاهد رونق و تغییر جدی در صنعت خودروی کشور نخواهیم بود.