- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

مزیت های خوبی در قیاس با چین و ترکیه برای حضور در بازار خودرو روسیه داریم/ لزوم استفاده هوشمندانه از فرصت‌ها

“رضا رضایی” امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به مسکو در خصوص برگزاری نمایشگاه بزرگ “اتومبیلیتی” روسیه افزود: یکی از شاخص‌های شناساندن توان و قدرت، دانش،فناوری و مهارت هر بنگاهی حضور در نمایشگاه های مختلف است.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور
بیان داشت: در طول سال‌های گذشته با وجود اقدامات ارزشمند انجام شده، اما فعالان بخش خصوصی برنامه محور حرکت نکردند و حضور آنها در نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی عمدتاً به صورت خودجوش بوده است؛ اما در این دوره از نمایشگاه اتومبیلتی روسیه با هماهنگی وزارت صمت و تلاش انجمن قطعه سازان همگن حضور با برنامه و محکمی را از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی شاهد هستیم.
این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: امروز نشانه های خوبی از به سرانجام رسیدن احتمالی برجام شاهد هستیم و همچنین مناقشه روسیه و اوکراین هم فرصت خوبی برای کل صنعت به‌خصوص صنایع خودروسازی و قطعه سازی ما به وجود آورده است.
وی یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه روسیه، شرکت‌های زیادی از کشورهای مختلف حضور یافته اند و با توجه به خروج اروپایی ها از بازار خودروی روسیه، امیدواریم این فرصت تاریخی را همچون ادوار گذشته از دست ندهیم‌.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: هرچند ترکیه و چین جلوتر از صنعتگران ایرانی به بازار روسیه ورود کرده و موفق هم بوده اند، اما معتقدم هنوز هم دیر نیست.
وی ادامه‌داد: به‌ویژه فردا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همراه با برخی مسوولان دولتی روسیه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، می‌توانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم و توان، قابلیت و ظرفیت قطعه‌سازان ایرانی را به منصه ظهور برسانیم.
رضایی بیان داشت: شرکت های ایرانی در سال‌های گذشته مهارت بالایی در دور زدن تحریم ها یافته اند و همچنان که ملاحظه می شود با وجود همه مسائل و مشکلات، چرخ این صنعت می‌چرخد.
وی ابراز امیدواری کرد خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بتوانند تجارب خود به‌ویژه تجارب زمان تحریم ها را به خوبی با همتایان روس خود در اختیار گذاشته و قراردادهای همکاری مشترک تعریف کنند.
این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه از ماه‌ها پیش با هدف مشخصی وارد بازار روسیه شده اند و به‌ویژه برخی شرکت ها با همراهی تیم های دانش بنیان خود ورود کرده‌اند و در مجموع یک حضور نظام مند از قطعه‌سازان را شاهد خواهیم بود.
وی اظهارداشت: کشور روسیه از خودروسازی پیشرفته‌ای برخوردار نیست و چند سالی است که با همکاری کشورهای اروپای غربی در این زمینه اقداماتی انجام داده است.
وی افزود: در سال ۲۰۲۰ که ارزش پول ملی روسیه کاهش یافت، شاهد کمک ۲۷۵ میلیون دلاری دولت روسیه به خودروسازان این کشور بودیم تا همچنان سرپا بمانند، زیرا خودروسازی صنعتی استراتژیک است و روس‌ها به خوبی به این مساله واقف شده‌اند.
رضایی همچنین از کشور ترکیه مثال زد که سال گذشته نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار خودرو و قطعه به بیش از ۵۶ کشور جهان صادر کرده و افزود: همه اینها نشان می‌دهد خودروسازی و قطعه‌سازی دو صنعت بزرگ پیشرو و استراتژیک هستند که در کشور ما حداقل ۶۰ صنعت دیگر به آنها وابسته بوده و به نوعی لوکوموتیو و پیشران آنها هستند و امیدواریم که ما هم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
این عضو انجمن قطعه سازان همیگن کشور گفت: هرچند روس‌ها فهرستی بیش از ۳۰ قطعه را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی تعریف کرده‌اند، اما معتقدم با توانمندی‌هایی که نزد شرکت‌های ایرانی سراغ داریم و همچنین با تامین مناسب مواد اولیه همچون فولاد و پتروشیمی در کشور، هنوز فرصت ها و مزیت های خوبی حتی در قیاس با چین و ترکیه در کشورمان وجود دارد تا کالاهای مناسبی از نظر کیفی و رقابتی از نظر قیمتی تولید کنیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این انجمن چند بازدید از خودروسازان بزرگ روسیه در چند روز آینده و در کوران برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو برنامه ریزی کرده است که به شناخت هرچه بیشتر فعالان صنعتی ایرانی از شرایط روز خودروسازی این کشور خواهد انجامید.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از فردا (دوشنبه، ۳۱ مرداد) تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می شود.
ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰‌متر‌مربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است.
همچنین برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه سازی ۲ کشور، امضای تفاهم نامه انجمن های قطعه سازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعه‌سازی روس و تشکیل جلسات B۲B با شرکت‌ها و صنعتگران روسیه از برنامه‌های جانبی است که انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور برای این نمایشگاه در نظر گرفته است.
پایان خبر/////