- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

نگاه سیاسی؛ بزرگترین معضل صنعت خودرو ایران

تا زمانی که صنعت خودرو ایران از چالش سیاسی شدن فاصله نگیرد و در مسیر خصوصی‌سازی درست گام بر ندارد، معضلات اصلی این صنعت حل نمی شود.

با توجه به اهداف وزارت صمت در راستای اصلاح ساختار صنعت خودرو و اینکه قطعه سازان سهم زیادی در تحقق این اهداف دارند، ضروری است با تدوین یک منشور حمایتی و اخذ مجوزهای لازم در جهت نظام مند شدن مسیر گام برداشت و در عین حال با تدوین روش‌های مدون برای رفع مشکلات قطعه سازان در بخش حمایت های مالی مانند تسهیلات اعطایی، پرداخت بدهی های خودروسازان به قطعه سازان و معافیت های مالیاتی برای شرکت‌هایی که در راستای پیاده سازی اهداف تعریف شده حرکت می کنند، اقدام کرد.

در صورت وجود حمایت ها، قطعه سازان با تقویت بنیه مالی ایجاد شده ضمن سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی‌های جدید و به‌روز دنیا در راستای ارتقای کیفی محصولات تولیدی و نوآوری در زمینه تولید گام بر می دارند تا در نهایت خودرو با کیفیت و با استانداردهای روز دنیا تولید شود؛ این روند منجر به افزایش صادرات خودرو به کشورهایی خواهد شد که دارای بازار با پتانسیل هستند و فاصله صنعت خودرو ایران با کشورهای صاحب تکنولوژی را به مرور کم و کم تر می کند، اتفاقی که بدون حمایت وزارت صمت و نیز حمایت خودروسازان از قطعه سازان که جهادگران جبهه اقصادی این مرز و بوم هستند، محقق نخواهد شد.

بزرگترین معضلی که وزارت صمت در حوزه صنعت خودرو دارد و خود نیز درگیر این چالش است، سیاسی شدن صنعت خودرو ایران است و تا زمانی که شاهد پرهیز از این رویه نباشیم، چالش اساسی صنعت خودرو ایران حل نمی شود و راه به جایی نخواهیم برد. دولتمردان و بسیاری از افرادی که در کشور دارای قدرت هستند باید نوع نگاه خود را تغییر دهند تا شاهد بهبود شرایط باشیم. در وزارت صمت نه تاکیدی روی کیفیت است نه تاکیدی در مورد نوع پرداخت ها وجود دارد. همه وزرا و معاونان آنان اساسا تمایل ندارند در رابطه با خودرو اظهار نظر کنند و به محض اظهار نظر، اذهان عمومی به سمت آنان حمله ور می‌شود و تصور می کنند که هدف، گران شدن قیمت خودرو است.

یکی از راه های بهبود صنعت خودرو ایران، خصوصی سازی است و اگر بحث خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا انجام شود، عموم این مشکلات حل می شود و تا زمانی که دولت بخواهد بسته های حمایتی به خودروسازان بدهد و هرجایی که کم آوردند به آنها کمک کند و از آنها بخواهد که قیمت گذاری از سوی دولت صورت گیرد، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

مشکلات عدیده ای در صنعت خودرو داریم که ابتدا باید این مشکلات را برطرف کنیم و تا زمانی که خودروسازان چتر حمایتی دولت را بالای سر خود احساس کنند و هر مدیرعاملی که می آید راه فرار داشته باشد، چالش ها حل نخواهد شد و مدام با بهانه تراشی، پشت مسائل مختلف مخفی خواهند شد

خصوصی سازی صنعت خودرو باعث می شود این صنعت از سلطه سیاسی خارج شود و مدیران دولتی خیلی تصمیم گیرنده نباشند و بخش خصوصی در مقام تصمیم گیر عمل کند و همانند سایر صنایع که معضلات آنها خیلی کمتر از صنعت خودرو است، مشکلات کاهش پیدا می کند.

بحث رقابت آزاد در سایر صنایع به وجود آمده است و خصوصی سازی به‌طور قطع کمک خواهد کرد مالکان شرکت‌ها به مشکلات رسیدگی و اگر به دنبال قطعه خوب می گردند قطعه ساز خود را حمایت کنند. در عین حال خصوصی سازی نباید رانتی باشد و یک عده خاص که دانشی هم ندارند روی کار بیایند، زیرا در این صورت نیز شرایط بهبود نخواهد یافت.

 

یاداشت از : محمد آقاجانی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور