- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

عموم مشکلات صنعت خودروسازی، درون سازمانی است

موضوع افزایش نرخ ارز در کنار معایبی که به همراه دارد، اکنون به گفته دست اندرکاران این صنعت تاثیرات مثبتی را نیز در بخش تولید و رقابتی شدن قیمت‌ محصولات در عرصه خارجی و صادرات داشته است.
مهم‌ترین عامل در مسائل خارج کشور شامل تحریم‌ها و کند شدن تولید به دلیل میزان وابستگی به قطعات خارجی است. همچنین از جمله عوامل تاثیرگذار بر مسائل داخلی، می‌توان به سرمایه گذاری خارجی و عدم مدیریت منابع، کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای بین المللی که ناشی از کاهش درآمدهای نفتی کشور است. همچنین در ادامه می توان پاسخگو نبودن سیستم بانکی برای تامین ارز، تسهیلات گران بانکی، افزایش هزینه های مالی که منجر به افزایش بهای تمام شده محصول می شود، تغییر مقررات و قوانین گمرکی و افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه مورد نیاز و بلا تکلیفی دولت و خودروسازان در قیمت گذاری و وصول نشدن مطالبات اشاره داشت.
شاید به همه جوانب مسائل پرداخته نشده باشد اما بیشتر مشکلاتی که امروز این صنعت با آن روبه‌رو است ناشی از مسائل درون سازمانی یا مسائل داخلی خودروسازان است که بر اساس آن می توان به عواملی همچون عدم التزام به رعایت استانداردها و معیارهای کیفی در ساخت خودرو و قطعات، عدم دستیابی به کیفیت مطلوب مشتری و بی‌علاقه شدن آن‌ها به استفاده از محصول داخلی و استفاده از روی اجبار، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در داخلی‌سازی قطعات اصلی مورد نیاز و کاهش وابستگی ارزی قطعات خارجی و متاثر شدن شدید از نوسانات ارز، عدم استفاده بهینه از منابع مالی در دسترس، نبود وحدت رویه و تصمیمات و نتیجتا عدم حمایت همه جانبه مدیران از تصمیمات اتخاذ شده و عدم توجه و اعتقاد به دانش فنی و توان مهندسی داخل کشور اشاره کرد.
اگر با دقت به مسائل فوق توجه کنیم موضوع افزایش قیمت ارز در کنار معایبی که به همراه دارد، اکنون به گفته دست اندرکاران این صنعت تاثیرات مثبتی را نیز در بخش تولید و رقابتی شدن قیمت‌ محصولات در عرصه خارجی و صادرات داشته است. همچنین در موضوع مقررات و تعرفه‌های گمرکی سیاست تغییر قوانین خصوصا در موضوع واردات خودرو به نوعی به نفع خودروسازی نیز بوده است. شاید مهم‌ترین موضوعی که به مشکلات درون سازمانی (به‌ویژه پایین بودن کیفیت و عدم تنوع تولید در این صنعت) در صنایع خودروسازی منجر شده است. عدم توجه به موضوع فنآوری در صنعت خودروسازی و به طبع آن قطعه سازی است. فنآوری فرایندی است برای به کارگیری هوشمندانه نتایج علمی و پژوهشی به منظور پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی با تولید محصولات و خدماتی که قابل رقابت در بازار باشند.

یادداشت از: مهدی صادقی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور