- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

جلوگیری از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور با بومی سازی قطعه cvvt خودرو

جلوگیری از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور با بومی سازی قطعه cvvt خودرو [1]

«علیرضا عشقی» مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان که در زمینه تولید قطعات فلزی موتوری و گیربکس خودروها به شیوه متالورژی پودر فعال است، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: cvvt مجموعه‌ای است که برای موتور خودروهای داخلی طراحی شده و قطعه‌ای است که روی میل بادامک خودرو نصب می‌شود و زمان حرکات بادامک‌ها و سوپاپ‌های خودرو را تنظیم و بهینه می‌کند.

 وی گفت: فناوری این مجموعه قطعات در اصل متعلق به اروپایی‌ها است و خودروسازان چینی و سایر خودروسازان آسیایی نیز در محصولات خود از آن استفاده می کنند.عشقی خاطرنشان کرد: کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی هوا و بهینه سازی راندمان موتور از جمله کارکردهای این مجموعه است که تا پیش از این از خارج از کشور وارد می‌شد.

عشقی ادامه‌داد: بومی‌سازی این مجموعه قطعه نخستین بار در میز چهارم داخلی‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان شد تا اینکه پس از یک سال تلاش مهندسان و متخصصان داخلی، بدون هیچ کمک و وابستگی از خارج از کشور به صورت ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی شد.

این فعال صنعتی اضافه‌کرد: اکنون همه تجهیزات تولیدی این محصول در داخل کشور ساخته شده، تست های آن انجام شده و تا پایان مهرماه خط تولید آن به بهره برداری خواهد رسید.

عشقی بیان‌داشت: در فاز نخست تولید ۳۰۰‌هزار عدد از این مجموعه قطعه برای خودروسازان داخلی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: تحقق این مهم که با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی اجرایی شده، اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ نفر را در فاز نخست به دنبال خواهد داشت و با توجه به ارزبری ۵۰ یورویی به ازای هر قطعه cvvt در گذشته، از ارزبری ۱۵ میلیون یورویی در سال نخست اجرایی این پروژه جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: این مجموعه برای موتور همه خودروهای داخلی قابل استفاده است و حتی با اعمال تغییرات در موتورها در آینده، از آنجایی که دانش فنی آن را در اختیار داریم برای موتور های جدید نیز قابل ارتقا خواهد بود.