- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

شیوه‌های قیمتگذاری خودرو در کشور اشتباه است/ زیان‌انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ

به گزارش انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، «مهدی مطلب‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به عرضه یک‌هزار دستگاه خودروی پژو ۲۰۷ در بورس کالا در روز جاری، افزود: در شرایط فعلی کشور، شاید تنها راه برای قیمت‌گذاری خودرو همین عرضه در بورس باشد، اما معتقدیم این شیوه هم درست نیست.

وی گفت: در این شیوه همچون شیوه قرعه‌کشی خودرو، عده‌ای فرصت خرید پیدا می‌کنند اما عده ای دیگر دست‌شان از خودرو کوتاه می‌ماند؛ در حالی که بازار، عرضه و تقاضا باید آزاد باشد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور خاطرنشان‌کرد: در دو سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نصیب دلالان و واسطه‌ها شده است، اما بسیاری خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو دست‌شان از این لاتاری کوتاه مانده و به‌ناچار مجبور به خرید با قیمت های بالاتر از بازار آزاد شده اند.

وی با تاکید بر اینکه همر دو شیوه قیمت‌گذاری دستوری و قیمت‌گذاری در بورس اشتباه است، تصریح‌کرد: اقتصاد مقوله‌ای زنده و پویا است که مولفه‌ها و عناصر خاص خود را دارد و با دستور نمی‌توان آن را مدیریت کرد.

مطلب‌زاده ادامه‌داد: اگر می‌شود مواد اولیه‌ای که انحصارا دست دولت است و با نرخ دلار آزاد و حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی به دست قطعه‌ساز و خودروساز می رسد را در نظر داشته باشیم و در مقابل خودرو به عنوان محصول نهایی بر اساس قیمت‌گذاری دستوری به فروش برسد؟

وی اظهار داشت:‌ نتیجه همین اقدامات و فروش خودروها با زیان، منجر به زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور شده است.

عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان‌داشت: شیوه هایی که تاکنون برای قیمت‌گذاری خودروها استفاده شده – از تعیین قیمت توسط شورای رقابت تا قیمت‌گذاری دستوری- هیچ یک کارشناسی نبوده و فکر اساسی و اصولی درخصوص آنها نشده است.

وی یادآور شد: نگاهی به آمارها در قرعه‌کشی های اخیر دو خودروساز بزرگ کشور، حاکی از بیشترین میزان تقاضا برای خودروی پژو پارس است، زیرا بیشترین اختلاف بین نرخ کارخانه ای و بازاری آن وجود دارد.

مطلب زاده تاکید کرد: بنگاه داری یک کار تخصصی است و صنعت بزرگی همچون خودروسازی که دست‌کم در ۴‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور سهم دارد باید دست افراد کاربلد باشد.

وی اضافه‌کرد: صنعت خودروسازی باید آزاد باشد، دولت دست از دخالت و تصدی گری در این صنعت بردارد و فقط به سیاستگذاری بپردازد.

برپایه این گزارش، امروز یک‌هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت که به احتساب هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس به ۳۹۱ میلیون تومان می‌رسد؛ قیمت ۲۰۷ در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار انجام شد.

پایان خبر/////