- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

۲ درخواست رییس انجمن قطعه سازان همگن از سازمان ملی استاندارد

به گزارش انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور، «محمدرضانجفی‌منش» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه شنبه (۵ آذر) با موضوع «زیرساخت های لازم برای انجام مسئولیت ها و ماموریت های سازمان ملی استاندارد» افزود: این برنامه پیرو برگزاری جلسات شورای عالی استاندارد و تاکید رییس‌جمهور بر اجرای استانداردها و کیفیت که تاکیدات درستی است، برگزار شد.

وی بیان‌داشت: یکی از بحث‌هایی که در این برنامه مطرح شد این بود که سازمان ملی استاندارد برخی ابزارهای لازم برای بعضی تست‌های خودرویی را در داخل کشور به وجود نیاورده است، در حالی که جزو وظایف ذاتی این سازمان است که ابزارهای کنترلی را خود در اختیار داشته یا به شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که با آنها قرارداد دارد واگذار کند.

نجفی منش تاکید کرد: امروز در کشور برخی تست‌ها مثل آزمون جاده ای، تست کرش و غیره را در اختیار نداریم و برای صنعت خودروسازی کشور افت دارد که برای تست هر خودرو ناچار شود با صرف هزینه های زیاد آن هم در شرایط تحریم ها، اتومبیل به مراکز تست بین المللی بفرستند.

وی همچنین با اشاره به موضوع استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، گفت: در این برنامه متذکر شدیم استانداردهایی که برای اروپا است و شاید ۴۵ درصد خودروسازان جهانی در تولیداتشان این استانداردها را رعایت نمی‌کنند، برداشته شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور ادامه‌داد: به‌طور مثال استاندارد اجباری «نور در روز» برای کشورهای شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی که اکثر ایام سال در آن کشورها شب است و نور به میزان کافی وجود ندارد، مناسب است اما در کشور ما که روزهای افتابی آن زیاد است ضرورتی ندارد.

وی اضافه‌کرد: استاندارد حرکت خودرو بر اساس خط کشی های کنار خیابان، دیگر استاندارد اجباری است که در استانداردهای ۸۵ گانه بر ان تاکید شده است، این در حالی است که برخی نقاط جاده ای کشور به هیچ عنوان  خط کشی مناسبی ندارد.

نجفی منش اظهار داشت: برخی از این استانداردها حتی در کشورهای چین، هند و برزیل نیز به دلیل پرهزینه بودن و عدم نیاز به آنها، رعایت نمی شود.

وی گفت: استاندارد دیگری که بر آن تاکید می شود «نشانگر دنده» در زمان تعویض دنده است، در حالی که وقتی گیربکس خودرو اتوماتیک باشد، هیچ نیازی به این استاندارد نیست و با عقل و منطق نیز جور در نمی آید.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور خاطرنشان‌کرد: در این زمینه پیشنهاد کردیم تا کارگروهی بی طرف متشکل از دانشگاهیان و مراکز علمی (نه وزارت صمت یا خودروسازان) تشکیل شود تا استانداردهای یاد شده «ایرانیزه» شوند.

وی تصریح‌کرد: امروز گشایش هایی در موضوع صادرات خودرو به کشورهایی نظیر ونزوئلا ایجاد شده که هیچ نیازی به استانداردهای ۸۵ گانه نیز ندارند، با این حال لزوم رعایت این استانداردها به مشکلی بر سر راه تولید و صادرات تبدیل شده است.

برپایه این گزارش، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه شنبه ( ۵ آذر)، دکتر سید محمود هاشمی، رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و حجت‌الاسلام حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز حضور داشتند.