- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

ثبات و پایداری در تولید خودرو در کشور حاصل شد/ لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید

ثبات و پایداری در تولید خودرو در کشور حاصل شد/ لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید [1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «آرش محبی‌نژاد» امروز (دوشنبه) در نشست «تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، شناخت گلوگاه‌ها، بهبود فرآیندها و دستاوردهای اقتصادی» در محل شرکت ساپکو افزود: به همان نسبت در نظام وصول مطالبات و پرداخت به زنجیره تامین خودروسازان نیز شاهد عدالت نسبی و رضایت نسبی هستیم.

محبی‌نژاد، سایر مزایای تحقق این مهم را کاهش خواب سرمایه، هزینه‌های مالی، هزینه‌های خواب خودرو، مشکلات انبارداری و جلوگیری از کاهش کیفیت خودروها برشمرد و گفت: در حالی که در سال‌های گذشته هجمه رسانه‌ای مبنی بر «احتکار خودرو» از سوی خودروسازان را نیز شاهد بودیم که همه اینها در مجمع منجر به نارضایتی عمومی مشتریان شده بود.

وی اضافه‌کرد: در فرآیند تکوین خودرو شاهد تبدیل یک سری منابع از جمله منابع انسانی، منابع مالی (ارزی و ریالی)، مواد اولیه و انرژی به محصول نهایی یعنی خودرو هستیم، اما در این فرآیند یک سری گلوگاه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور خاطرنشان‌کرد: اکنون در محصولات پرتیراژ خودروسازان، بین ۵۵ تا ۷۵ درصد توان ساخت داخل در کشور وجود دارد و بضاعت صنعت قطعه سازی برای قطعات پرتیراژ سالیانه ۲.۲ میلیون دستگاه است.

وی اظهار داشت: در عین حال در آن دسته از قطعاتی که پس از تحریم‌ها فرآیند داخلی‌سازی شان آغاز شده یا با مشکلاتی در تامین ماده اولیه، چیپست‌ها و غیره مواجه شد، تیراژ تولید پایین است و مشکلاتی وجود دارد که قطعاتی همچون رینگ آلومینیومی، گیربکس اتوماتیک، میل سوپاپ و غیره از آن دسته است.

محبی نژاد در ادامه با اشاره به مشکلات تورمی در کشور و زیان‌انباشته خودروسازان، یادآور شد: این مسائل سبب‌ساز کاهش حجم نقدینگی مورد نیاز این صنعت شده است.

وی، کلید اصلی حل مشکلات را تامین نقدینگی برشمرد و گفت: با عرضه خودروها در بورس، بخشی از این مشکلات کاهش یافته است، اما باید اصل مشکل را در سیستم انقباضی بانک‌ها جست‌وجو کرد.

ثبات و پایداری در تولید خودرو در کشور حاصل شد/ لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید [2]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به کشور ترکیه که در آن نرخ بهره متناسب با نرخ تورم تعدیل می شود، گفت: اگر چنین رویکردی در کشورمان اتخاذ شود، نقیصه‌ای که شورای پول و اعتبار اعلام کرده حجم نقدینگی در سال جاری بیش از ۳۰ درصد سال گذشته رشد نداشته باشد، برطرف خواهد شد.

وی ادامه‌داد: انتظار می رود که در ۳۰ درصد یاد شده، سهم سرمایه ثابت جدا شود؛ موضوعی که طی صحبت های ما با وزیر امور اقتصادی و دارایی با آن موافقت شد و انتظار داریم وزیر صمت به عنوان متولی بخش صنعت نیز آن را تایید کند که در این صورت به نوسازی و توانمندسازی صنعت کمک خواهد شد.

محبی‌نژاد به حجم نقدینگی ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور اشاره کرد، اما گفت: در مقابل با بخش تولید انقباضی برخورد می‌شود، در حالی که اگر بخشی از این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تورم را نیز به دنبال نخواهد داشت.

مشکل نیروی انسانی

وی در ادامه به مشکل تامین نیروی انسانی ماهر در واحدها اشاره کرد و گفت: شاهد ریزش و مهاجرت نیروها در برخی واحدهای صنعتی به‌ویژه به مشاغلی همچون اسنپ هستیم که ریشه در برخی مسائل اجتماعی و معیشتی دارد و اگر به فکر آن نباشم به یک چالش تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آذر ماه سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان اصلی کشور به‌واسطه نقص قطعات وجود داشت.

علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص انباشته از سال گذشته توسط خودروسازان و افزایش تحویل به میزان ۳۰درصد، رشد ۱۰درصدی در تولید خودروها نیز در هشت ماهه ابتدایی سال محقق شده است.