- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

خودروسازان همراهی بیشتری با قطعه سازان داشته باشند/ ۲ مشکل اصلی فراروی اصلاح قراردادها

به گزارش انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، آذر ماه امسال برای دومین بار در سال جاری رکورد ماهانه تولید خودرو در پنج سال اخیر شکسته و نزدیک به ۱۲۷‌هزار دستگاه خودرو در یک ماه توسط خودروسازان تولید شد.

این مهم و توفیق به دست آمده که بی شک در ادامه کاهش التهابات در بازار خودرو و قیمت‌های کاذب آن را به دنبال خواهد داشت، جز با همراهی قطعه سازان که در هر شرایطی در تلاشند تا قطعات مورد نیاز را به خطوط تولید برسانند، محقق نمی شد.

در این زمینه، «محمدرضا نجفی‌منش» رییس هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار داشت: قطعه سازان آماده همکاری و تعامل همه جانبه با خودروسازان هستند و دستاوردهایی که به دست آمده به روشنی نشان‌دهنده این همکاری‌ها در عمل است.

وی گفت: معتقدیم هرچه تولید خودروسازان افزایش یابد و بتوانند به تدریج همه تولیداتشان را در بورس به فروش برسانند، نقدینگی شان افزایش خواهد یافت و می‌توانند مطالبات خود به قطعه سازان را سریعتر پرداخت کنند.

نجفی منش تصریح کرد: در این زمینه انتظار می رود خودروسازان نیز همراهی خوبی با قطعه سازان به ویژه در موضوع اصلاح و تعدیل قراردادها داشته باشند.

 

** دو مشکل اصلی اصلاح قراردادها

وی به دو مشکل اصلی بر سر راه اصلاح قراردادهای فیمابین اشاره کرد و افزود: موضوع نخست، کاهش ۲.۵ درصد از مبلغ پرداخت ها به عنوان هزینه تضمین کیفیت از سوی گروه خودروسازی ایران‌خودرو است.

رییس هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیان‌داشت: این در حالی است که قطعه‌سازان همواره از خودروسازان طلب دارند، اما این کاهش ۲.۵ درصدی که پس از اتمام قرارداد به ما بازپرداخت می‌شود (و اکنون زمان آن به سه سال رسیده) پس از سه سال ارزشی بین یک سوم تا یک چهارم خواهد داشت.

وی ادامه‌داد: مشکل دوم که با هر دو خودروساز بزرگ کشور داریم، مبلغ هزینه دستمزد ساعتی است که خودروسازان نظرشان بر عدد ۴۳ هزار تومان، اما نظر قطعه‌سازان بر حداقل ۵۵ هزار تومان است.

نجفی منش اضافه‌کرد: در سایر موارد نیز مشکلاتی در اصلاح قراردادها وجود دارد که با تشکیل کمیته ای به دنبال رفع آنها هستیم تا قطعه سازان با خیال راحت بتوانند به امورات تولیدی برسند.