- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

سودهای شیرین واسطه‌گری با عرضه خودرو در بورس کالا، حذف شد

علی یکه فلاح [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، علی یکه فلاح در گفت‌وگویی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و اثرات آن در بازار خودرو، گفت: وقتی محصول تولیدی صنعتی مانند خودروسازی در بورس کالا عرضه می‌شود باید محصولات صنایع وابسته و زیر مجموعه آن هم در بورس قیمت‌گذاری شود و به عبارتی محصولات تولیدی صنایع وابسته به آن نیز در بورس کالا عرضه شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به قیمت واقعی نزدیک‌تر می‌شود بنابراین باید محصولات قطعه‌سازان نیز به فراخور آن در بورس عرضه شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کشور، عرضه خودرو در بورس کالا شکل گرفته که مدل بهتری نسبت به عرضه خودرو به شیوه‌های گذشته است.

یکه فلاح با اشاره به زیان ده بودن خودروسازان اظهار کرد: با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و با واقعی شدن قیمت خودرو در نتیجه زیان خودروسازان نیز کاهش می‌یابد ضمن اینکه دست دلالان نیز از این بازار قطع می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با تاکید بر به روزرسانی قیمت عرضه تولیدات قطعه‌سازان گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، متاسفانه از ابتدای سال قیمت‌ محصولات تولیدی قطعه‌سازان به روزرسانی نشده و قطعه‌سازان با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند.

یکه فلاح اظهار کرد: همانطور که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و کشف قیمت آن در بورس کالا صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد می‌توان شرایطی فراهم کرد تا قطعات خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا قیمت این محصولات شفاف و به‌روز شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، بیان کرد: متولی عرضه قطعات خودرویی در بورس کالا نیز می‌تواند تعاونی قطعه‌سازان باشد به این صورت که قطعات خودرویی به صورت پک کامل سیستم ترمز، موتور خودرو، بدنه خودرو و … در بورس کالا عرضه شود و کشف قیمت شود.

وی اظهار کرد: وقتی مواد اولیه خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و عرضه خودرو نیز در بورس کالا انجام شده است بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است محصولات زنجیره میانی یعنی قطعه‌سازان که مواد اولیه را تبدیل به قطعات مورد نیاز خودرو می‌کند نیز در بورس کالا عرضه شود.

یکه فلاح اظهار کرد: در شیوه عرضه خودرو در گذشته بصورت قرعه‌کشی و یا عرضه از طریق کارخانه عرضه خودرو به قیمت کارخانه‌ای، بخشی از این عرضه‌ها توسط دلالان و واسطه‌گران خریداری می‌شد لذا واسطه‌های خودرو با قیمت کارخانه‌ای خودرو را خریداری و به قیمت بالا در بازار عرضه می‌کردند اما در شیوه جدید عرضه خودرو در بورس کالا، واسطه‌ها حذف می‌شوند.

منبع: خبرگزاری فارس