- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

دولت باید خسارات ناشی از قطعی برق و گاز را جبران کند

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «محمدرضا نجفی‌منش» با اشاره به برودت شدید هوای کشور افزود: متأسفانه کمبود گاز و برق موجب توقف فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی شده و کاهش تولید را رقم زده است که به معنای خسارت های جبران ناپذیر می باشد.

وی گفت: در حالی که ایران دومین کشور دارنده ذخایر گازی جهان است، زیبنده نیست که مشکل گاز داشته باشه و پینهاد می‌شود دولت در این موارد برنامه ریزی جدی تری داشته باشد؛ هرچند برودت هوا در سالهای اخیر کم سابقه بود اما دلیل نمی‌شود که فکری به حال صنایع مولد کشور نکنیم.

نجفی منش تصریح کرد: مطابق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت در این موارد که منجر به بروز خسارت برای تولیدکنندگان و صنعتگران شده باید به جبران خسارت ها بپردازد که متاسفانه تاکنون شاهد این موضوع نبودیم و اجرایی نشده است.

وی در عین حال یادآور شد: برای بسیاری از واحدهای قطعه سازی، به ویژه واحدهایی که در فعالیتهای ذوب و شیشه فعال هستند امکان استفاده از سوخت دوم میسر نیست، خاموشی این واحدها در اثر قطع گاز علاوه بر خسارت هایی که به بار می آورد، مدت زمان زیادی نیاز دارد تا به حالت اولیه خود برگردد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور خاطرنشان کرد: با وجود متوقف شدن خطوط تولید، اما تاکنون هیچ واحدی اعلام نکرده که قصدی برای تعدیل نیرو دارد؛ هرچند به اصطلاح کار از دست بنگاه ها و شرکت ها در رفته است و باید هزینه های پرسنلی را متقبل شوند.

وی تاکید کرد: در این شرایط از خودروسازان انتظار می‌رود تا قیمت‌ها را در قراردادهای فیمابین به سرعت تعدیل کنند و حتی به شیوه شناور روی بیاورند تا در صورت افزایش قیمت ها بلافاصله در قراردادها اعمال شود.

نجفی منش گفت: اکنون هزینه های دستمزد کارگری یکی از اصلی ترین موارد محل مناقشه در قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان است، به طوریکه خودروساز روی رقم ساعتی ۴۲ هزار  تومان تاکید دارد اما ما قطعه‌سازان قائل به دستمزد حداقل ۵۵ هزار تومانی هستیم.

وی همچنین از پرداختی‌های ۴ تا ۶ ماه های خودروسازان به قطعه‌سازان انتقاد کرد و افزود: این مسئله باعث شده تا کار به سختی جریان داشته باشد در حالی که این پرداختی ها حداقل باید یک ماهه باشد.

رییس انجمن قطعه سازان همگن یادآور شد: امروز با شرایط سختی در کشور مواجه هستیم و همه باید کمک کنیم تا بتوانیم از این شرایط به خوبی عبور کنیم.