- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

عرضه خودرو در بورس سبب حذف رانت‌ها می‌شود/ تداوم مشکلات صنعت خودروسازی با قیمت گذاری دستوری

عرضه خودرو در بورس سبب حذف رانت‌ها می‌شود/ تداوم مشکلات صنعت خودروسازی با قیمت گذاری دستوری [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودروی کشور، «وحید شقاقی شهری» در گفت‌وگویی، حذف سوداگران را جزو ویژگی‌ها و حسن عرضه خودرو در بورس کالا دانست و افزود: گروهی از افراد که به واسطه رانت قیمتی در بازار خودرو، سود کسب می‌کردند به مرور با عرضه خودرو در بورس حذف شده و می‌شوند.

وی افزود: ایجاد شفافیت در بازار خودرو و حذف رانت‌ها، کار بسیار دشواری است؛ زیرا اخیراً حتی اعتراض‌هایی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا شکل گرفته، ولی دولت در برابر این اعتراض‌ها و مخالفت‌ها ایستادگی می‌کند؛ وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس نیز تاکید کردند که به طور حتم خودرو باید از طریق بورس کالا عرضه شود.

شقاقی شهری اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا از هر زاویه‌ای که دیده شود هم به نفع تولیدکننده است هم مصرف‌کننده؛ یعنی تولیدکننده می‌تواند محصول خود را بر اساس عرضه و تقاضا به فروش برساند و که به نفع تولیدکننده است و رانت از بین می‌رود که برای مصرف کننده خرید ارزان‌تر از بازار آزاد انجام می‌شود که با این روش رضایت مصرف‌کننده هم حاصل می‌شود. از سوی دیگر شفافیت نیز بر معاملات حاکم شده و عمق بازار سرمایه نیز افزایش می‌یابد.

دلیل اعتراض‌ها را نمی‌دانم!

مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد: با این همه مزایایی که عرضه خودرو در بورس کالا دارد، نمی‌دانم دلیل اعتراض معترضان چیست، زیرا مسیر گذشته ناظر بر رانت، دلالی، عدم شفافیت و عدم تقارن اطلاعات بوده است؛ اما بورس یک ویژگی مهم به نام تقارن اطلاعات هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده و سیاست‌گذار دارد و این تقارن اطلاعات از ویژگی‌ها و محاسن بازار سرمایه است.

این اقتصاددان ادامه داد: امروز در شرایطی که به جز بورس، راه دیگری برای خرید خودروی صفر از سوی مردم و آن هم در بازار آزاد وجود ندارد، خریداران بعد از اخذ کد بورسی می‌توانند به‌راحتی خودروی موردنیاز خود را با قیمت منصفانه خرید کنند که این امر موجب رضایتمندی خریداران خودروی بورسی شده است.

وی اضافه کرد: استدلال‌ها و فاکتورهای عرضه خودرو در بورس کالا آن‌قدر محکم و شفاف است که دولت پشت عرضه خودرو در بورس کالا ایستادگی می‌کند تا کار خوبی که آغاز شده ادامه یابد؛ در این زمینه وزیر اقتصاد هم نسبت به این موضوع صحه گذاشته و تاکید کرد که این مسیر ادامه یابد.

تجربه شورای رقابت، مفید بود؟

شقاقی شهری در خصوص اینکه شورای رقابت باید تعیین کننده قیمت خودرو باشد، گفت: تجربه شورای رقابت در سال‌های گذشته، تجربه مفید و موفقی نبود و بازگشت آن به روش قبلی و یا هر نوع قیمت‌گذاری دستوری دردی را دوا نمی‌کند.

آغاز تحول صنعت خودرو با حذف قیمت گذاری دستور

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا خارج شدن ایران خودرو از زیان می‌تواند آغاز یک تحول مثبت در این صنعت باشد؟ گفت: قطعاً اگر خودروسازان بتوانند در بورس کالا محصولات خود را عرضه کنند حاشیه سودشان بیشتر می‌شود و پولی که به جیب دلال‌ها می‌رود، نصیب تولیدکننده شده و زیان انباشته این صنعت را پوشش خواهد داد که این امر به صنعت است؛ زیرا هم شفافیت را ارتقا داده و هم درآمد و سودآوری شرکت‌ها بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: زمانی که حاشیه سود تولید افزایش می‌یابد، محل و منبع درآمدی نصیب خودروسازان می‌شود که آنها می‌توانند برای حل مشکلات و ارتقای صنعت خودروسازی اقدام کنند، لذا در این مسیر فقط دلال‌ها زیان کرده و حذف می‌شوند؛ بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا فواید بسیاری برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

منبع: ایرنا