- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

بازگشت ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب دلالان خودرو به چرخه تولید و مردم

بازگشت ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب دلالان خودرو به چرخه تولید و مردم [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «مجید عشقی» با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.

وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به مشکلات متعدد صنعت خودرو که زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زده است، گفت: یکی از مشکلات قیمتگذاری دستوری است که با مکانیسم عرضه در بورس کالا اصلاح می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سودی که دلالان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار می‌برند، افزود: قیمت کارخانه در سال‌های گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور می‌کنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه داریم قیمت خودرو در بازار هم پایین می‌آید، اما اتفاقی که در هفت هشت سال گذشته رخ داده این بود که قیمت کارخانه پایین بود و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطه ها می رفت.

رئیس سازمان بورس گفت: بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی می‌دانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است.

عشقی درباره نشست با شورای رقابت، بیان‌داشت: هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم، زیرا موضوع حساس است و ابعاد مختلفی دارد و باید مباحث مطرح شود. در این زمینه با شورای رقابت در کالاهای مختلف این مسیر را طی کرده‌ایم. برای مثال در محصولات پتروشیمی و فولاد که نتیجه بخش هم بوده است.

این مقام مسوول، یکی از مسوولیت‌های اصلی سازمان بورس را همچنان که در قانون ذکر شده ایجاد یک بازار شفاف، منصفانه و کارآمد برشمرد و افزود: تلاش کردیم که در این سه محور فعالیت‌های خود را انجام دهیم.

 

منبع: وزارت امور اقتصادی و دارایی