- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

دستورالعمل شورای رقابت مغایر سیاست رییس‌جمهور است/ در صورت لزوم قانون شورای رقابت اصلاح می‌شود

دستورالعمل شورای رقابت مغایر سیاست رییس‌جمهور است/ در صورت لزوم قانون شورای رقابت اصلاح می‌شود [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «محمدرضا پورابراهیمی» در گفت‌وگویی ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد ضدرقابتی شورای رقابت اظهار داشت: این موضوع و نگرانی‌های زیاد نسبت به بازگشت قرعه‌کشی که به صلاح و نفع کشور نیست را به سران قوا اعلام کردیم و مکاتبه‌ها در خصوص مطالب مرتبط با این بخش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه توضیح داده‌ایم که بورس کالا، ایجاد شفافیت می‌کند و اگر قرار باشد به اسم شورای رقابت، جنس فعالیت انحصاری را مجددا تعریف کنیم این اقدام را انجام می‌دهیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: در خصوص این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه گذاشتیم و پیگیری‌های این کمیسیون ادامه دارد؛ زیرا چارچوب قانون فعلی مشخص است و قابلیت تفسیر در ارتباط با این موضوع را دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در صورت لزوم کمیسیون اقتصادی وارد اصلاح قانون مربوط با شورای رقابت خواهد شد و به زودی برای این موضوع در مجلس تصمیم‌گیری خواهیم کرد که آیا هدف قانونگذار از بین بردن رویکرد شفافیت و رقابتی بازار به اسم شورای رقابت بوده است که اینگونه دستورالعمل ها از این شورا بیرون می آید؟

وی افزود: با کدام منطق معاملات در یک بازار شفاف را به سمت قرعه‌کشی هدایت می‌کنیم؟ باید تاکید شود که قرعه‌کشی با هیچ یک از مبنای علم اقتصادی و بازار سازگار نیست و نباید دوباره به این روش برگردیم.

اقدام شورای رقابت مغایر با سیاست رییس جمهور

پورابراهیمی یاد آور شد: رییس جمهور اعلام کرد ما می‌خواهیم شرکت‌های خودروساز را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آنها بتوانند منطبق با شرایط بازار عمل کنند اما این دستورالعمل شورای رقابت مغایر با خواسته و سیاست‌های دولت و رییس جمهور است و عملا صنعت خودرو را مجدد دچار یک بحران خواهد کرد؛ تاکید می‌کنم این رویکرد و دستورالعمل به نفع و صلاح کشور نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: شورای رقابت باید به طود حتم در خصوص دستورالعمل خود تجدیدنظر کند و در صورتی که نیاز به تفسیر و اصلاح قانون باشد مجلس از این طریق ورود پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: اینکه بخواهیم شفافیت اطلاعات خرید و فروش و معاملات منصفانه در بورس کالا را کنار بگذاریم و با روش قرعه کشی و بلیت بخت آزمایی، اقتصاد کشور را مدیریت کنیم، این رویه به هیچ عنوان در شان نظام و شورای رقابت نیست.

پورابراهیمی تاکید کرد: در صورت لزوم، قانون شورای رقابت را اصلاح خواهیم کرد؛ البته این موضوع با استفساریه هم قابل حل است. دستورالعمل شورای رقابت مطابق با روح حاکم بر قوانین جهت ایجاد رقابت نیست و شرایط اقتصادی کشور و روند تولید را سخت می کند.

از حق سهامداران دفاع می‌کنیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: انتفاع سهامداران و شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه که حمایت از آن‌ها، حمایت از تولید کشور است را با هیچ روش و رویه دیگری عوض نمی‌کنیم و تمام قد از قانون و فعالیت‌های بازار سرمایه حمایت می‌کنیم.

منبع: ایرنا