- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

شورای رقابت؛ دستورالعمل خودرویی را اصلاح کند/ در قرعه‌کشی، رانت توزیع می‌شود

شورای رقابت؛ دستورالعمل خودرویی را اصلاح کند/ در قرعه‌کشی، رانت توزیع می‌شود نه [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «جعفر قادری» امروز (جمعه) در گفت‌وگویی در مورد دستورالعمل خودرویی شورای رقابت اعلام کرد: شورای رقابت در این زمینه اشتباه فاحشی را مرتکب شد، زیرا عرضه خودرو نسبت به تقاضا کمتر است و امروز خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

وی معتقد است که ادامه قرعه‌کشی به هر نحوی حاصلی جز صف‌های خرید طولانی و ادامه شرایط ملتهب بازار ندارد.

قادری با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، راهی جز عرضه خودرو از طریق بورس برای برقراری عدالت وجود ندارد، بیان داشت: نکته‌ای که در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد، نخست واقعی شدن قیمت‌ها است تا تولیدکننده نیز بتواند بر توسعه و رشد تولید تمرکز کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: موضوع بعدی، مابه‌التفاوت قیمت در رقابت است که باید جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در بخش خودرو فعالیت می‌کنند، هزینه شده یا به نوعی به اقشار مرحوم جامعه برگردد.

وی تاکید کرد: برای اینکه خودروساز ضرر نکند، باید قیمت‌ها واقعی شوند و در ادامه مابه‌التفاوت قیمت در بخش سود حاصله در اختیار دولت قرار گیرد و برای مصارف عمومی کشور هزینه شود.

قادری در پایان گفت: شورای رقابت باید مصوبه اخیر خود را اصلاح کند؛ زیرا منطقی‌ترین شکل این است که خودرو از طریق بورس عرضه شود و قرعه‌کشی هیچ یک از شرایط رقابتی و مطلوب را برای بازیگران بازار خودرو از جمله خودروساز و مصرف‌کننده ندارد.

پیشتر، «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از جلسه اخیر شورای عالی بورس که روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن ماه) برگزار شد، اعلام کرد: در شورای عالی بورس با اجماع آرا، بحث عرضه خودرو در بورس کالا مصوب و این امر از سر گرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌ شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت و از مراجع ذی‌صلاح برای حل این موضوع پیگیری خواهیم کرد.

عشقی افزود: همچنین فرآیند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا ادامه پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی