- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

حذف رانت در بازار با عرضه خودرو در بورس/ رشد عرضه‌ها به نفع مردم و تولید است

حذف رانت در بازار با عرضه خودرو در بورس/ رشد عرضه‌ها به نفع مردم و تولید است [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «مهدی آزادواری» در گفت‌وگویی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا افزود: بازار سرمایه و بورس کالا بستری است که رانت‌ها را از بین برده و می‌توان در این بستر شاهد شفافیت معاملات بود.

وی اظهار داشت: عرضه خودرو در گذشته به شیوه‌های عجیب و غیرشفاف انجام می‌شد، اما اکنون انجام آن از طریق بورس کالا می‌تواند اقدامی مثبت برای شفافیت و عادلانه شدن قیمت‌ها باشد.

آزادواری ادامه‌داد: به دلیل شفافیت معاملات در بورس کالا، اثرات مثبت عرضه خودرو در این بازار خیلی زود نمایان می‌شود، در حالی‌که پیش از این مابه تفاوت نرخ‌های کارخانه و بازار به جیب دلال‌ها می‌رفت و هیچ منفعتی به تولیدکننده و مردم نمی‌رسید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بی‌شک شفافیت معاملات خودرو در بورس کالا به‌مرور منجر به اصلاح ساختار مالی در خودروسازان و کشف قیمت واقعی خودرو می شود که این امر به شکل زنجیروار اتفاقات مثبتی دیگری را در صنعت و بازار در پی خواهد داشت؛ زیرا با تداوم عرضه‌ها، بین قیمت تولید کننده و مصرف کننده، فاصله معقول و منطقی ایجاد می‌شود و علاوه بر تعادل بازار، تولید کننده و مصرف‌کننده عواید بهتری کسب می‌کنند.

وی گفت: این اتفاق در کنار حذف رانت به نفع مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی نیز تمام می‌شود، زیرا دیگر از قیمت‌های کاذب و معاملات با عمق کم بازار غیررسمی خبری نیست و همه چیز در بستر بورس شفاف می‌شود.

آزادواری بیان‌داشت: از سوی دیگر باید نهادهای تاثیرگذار مانند دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و خودروسازان تصمیم بگیرند که با یک استراتژی بلندمدت این عرضه‌ها را مدیریت کنند، به طوری که عرضه‌ها به صورت موقتی نباشد و از یک استراتژی قانونمند و منظمی پیروی کند تا افرادی که قصد خرید خودرو دارند، بدانند که این بازار از استراتژی و ثبات مشخصی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مقابل شرکت‌های خودروسازی نیز باید برنامه عملیاتی خود را برای تعداد خودروهایی که می‌توانند در دوره مشخص در بورس کالا عرضه کنند ارائه دهند تا مردم اطلاعات کامل داشته باشند و نسبت به آن برنامه ریزی کنند تا برای خرید مهیا شوند.

وی با بیان اینکه این روش برای شرکت‌های خودروسازی نیز مناسب است و می‌توانند از طریق عرضه در بورس کالا تامین مالی کنند، گفت: یکی دیگر از وظایف بورس در کنار کشف قیمت و شفافیت، تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است که این رویه می‌تواند عواید خوبی برای شرکت‌های خودروسازی در پی داشته باشد.

آزادواری ادامه‌داد: در همین زمینه هفته گذشته اوراق سلف خودرو برای تامین مالی یکی از خودروسازان منتشر شد که این اتفاق به عنوان فرآیندی بسیاری بهینه و مطلوب تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: نباید این ابهام برای خریداران ایجاد شود که عرضه خودرو در بورس موقتی است، بر این اساس باید روند مشخص و قاعده‌مندی ایجاد شود و همه به این نتیجه برسند که بورس بهترین محل برای کشف قیمت‌ها و شفافیت بیشتر است. همچنین به هر میزان که شفافیت در بازار بیشتر باشد به‌طور قطع به نفع مصرف کننده خواهد بود.

منبع: بازار سرمایه