- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

سیگنال‌های اشتباه قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازی/ لزوم رقابت‌پذیر شدن صنعت

سیگنال‌های اشتباه قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازی/ لزوم رقابت‌پذیر شدن صنعت [1]
به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگویی با اشاره به جریان «مهندسی مقتصدانه» در جهان، اظهار داشت: این جریان تاکید دارد بر اینکه نیازهای بازار را با تولیدات متناسب مخلف در تیراژ اقتصادی پاسخ دهیم.

وی بر لزوم رقابت‌پذیر شدن صنعت تاکید کرد و گفت: در این صورت خودروسازی با مزیت‌هایی که دارد می‌تواند ادامه حیات دهد، اما بدانیم با سرکوب قیمتی این اهداف قابل وصول نیست.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت بیان‌داشت: وقتی محصولی رقابت‌پذیری خود را از دست می‌دهد، سیاستگذاران برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان به قیمت‌گذاری دستوری روی می آورند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور قابلیت رقابت‌پذیری دارد، گفت: اگر قادر به تولید ۳۰۰ هزار دستگاه از یک محصول باشیم، فرآیند توسعه می‌تواند اتفاق بیفتد، همچنین ‌برای تولید اقتصادی راهکارهایی همچون پلتفرم مشترک وجود دارد.

توکلی‌لاهیجانی ادامه‌داد: اگر رویکرد پلتفرمی در سه محصول مختلف جاری شود و به‌طور مثال ۷۰ درصد سه محصول مشترک باشد، آنگاه ۷۰ درصد خودرو در سگمنت‌های مختلف به مقیاس اقتصادی تولید خواهد رسید.

وی اظهار داشت: امروز در حالی در رتبه چهاردهم خودروسازان برتر جهان قرار داریم که به‌جز چین و هند، بقیه کشورها جمعیتی به اندازه ایران یا کمتر دارند و به مقیاس اقتصادی تولید هم رسیده‌اند؛ پس برای ما نیز امکان‌پذیر است.

لزوم دانش‌بنیان شدن خودروسازی

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه‌کرد: راهکار بلندمدت برای اینکه این صنعت مزیت رقابتی خود را از دست ندهد، تکیه بر دانش‌بنیان شدن آن است.

وی به شرکت خودروسازی برلیانس چین اشاره کرد که هرچند امروز یکی از مدرن‌ترین سایت‌های تولید اتومبیل بی. ام. و در جهان را در اختیار دارد، اما با به‌کارگیری بیش از ۲ هزار نفر در مرکز تحقیقات خود، برندهای برلیانس را توسعه داد تا کلید دستیابی به همه مزیت‌های زنجیره ارزش خود را در دست بگیرد.

سیگنال‌های اشتباه قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازی/ لزوم رقابت‌پذیر شدن صنعت [2]

طلسم واردات خودرو در دولت سیزدهم شکسته می‌شود

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ممنوعیت واردات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت موافق نیست و درخصوص واردات تلاش کرده تا یک طلسم چند ساله را بشکند.

وی ادامه‌داد: درخصوص واردات نیز، از آبان‌ماه امسال و با ابلاغ مصوبه مربوطه تاکنون ۸۰ هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش شده که نشان‌دهنده عزم راسخ دولت است.

توکلی گفت: در حالی که در سال ۹۶ موفق به تولید بیش از ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو شدیم، در سال ۹۷ و با آغاز تحریم‌ها و عدم وجود کلید توسعه محصول و تمرکز روی پلتفرم‌های قدیمی، این تیراژ به سالیانه ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت که حدود ۲۰۰ هزار دستگاه آن نیز به دلیل نقص قطعه در پارکینگ‌ها بود و این روند تا چند سال ادامه یافت.

وی بیان‌داشت: امسال پس از پنج سال، این روند متوقف شده و امیدواریم تا پایان سال بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو تولید شود.

عوارض واردات خودروهای دست‌دوم

این مقام مسوول در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم و کارکرده به کشور نیز اظهار داشت: هر کشوری که صاحب ثروتی است، بازار را حتی در کمترین حد آن به راحتی در اختیار رقبا و خارجی‌ها قرار نمی‌دهد.

وی گفت: واردات این قبیل خودروها ارزبری پنهان به دنبال دارد و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش نیز ندارند، تامین قطعات و لوازم‌یدکی آنها خود چالش‌برانگیز خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت به طرح این پرسش پرداخت که آیا با واردات کامیون‌های دست‌دوم و کارکرده به کشور در سال‌های گذشته، مشکلات این حوزه کاهش یافت؟ یا همچنان کاربران آنها از مشکلاتی نظیر خدمات پس از فروش رنج می‌برند؟ همچنین به‌طور قطع چنین خودروهایی از نظر ایمنی نقصان خواهند داشت.

وی افزود: در حالی استانداردهای اروپایی را در کشورمان برای خودروها حاکم کرده‌ایم که سرانه تولید ناخالص داخلی اروپا ۱۰ برابر کشورمان است و بعد به دنبال واردات خودروهای دست دوم نیز هستیم. این در حالی است که از مجموع ۸۰ میلیون دستگاه خودروی تولید شده در سال گذشته در سطح جهان، دست‌کم ۵۰ میلیون دستگاه آن استانداردهای اروپایی را نمی‌تواند پاس کند.

توکلی با تاکید بر اینکه به‌طور قطع واردات می‌تواند بخشی از مشکلات بازار خودرو را حل کند، گفت: به دلیل پایین آمدن قدرت خرید جامعه و همچنین فرصت محدودی که با توجه به هرم جمعیتی کشور برای توسعه باقی مانده، باید راهکاری مناسب بیابیم، در غیر این صورت حتی اگر تعرفه واردات را صفر نیز در نظر بگیریم مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی گفت: اگر از الزام استانداردهای اروپایی کوتاه بیاییم، به‌جای واردات خودروهای دست‌دوم می‌توانیم خودروهای پنج‌هزار دلاری وارد کنیم که این مشکلات را نداشته باشد.

این مقام مسوول وزارت صمت تصریح‌کرد: باید صنعت خودرو را از داخل رقابت‌پذیر کنیم و همچنین باید کم‌کم حفاظ‌های تعرفه‌ای را برای ایجاد این رقابت‌پذیری برداریم.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر قیمت خودروهای وارداتی را بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با تعرفه صفر درصد هم در نظر بگیریم، فقط ۳۰۰ هزار نفر قدرت خرید آنها را خواهند داشت؛ بر این اساس واردات حتی با نرخ تعرفه صفر راهکار بازار ما نخواهد بود.

منبع: ایرنا