- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

تداوم دشواری تامین ارز، منجر به افت تیراژ تولید خودرو می شود

«رضا رضایی» در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: مشکلات ارزی صنایع و همچنین افزایش نرخ ارز، مربوط به دیروز و امروز نیست و سال هاست در دولت های مختلف با این معضل اساسی دست به گریبان هستیم.

وی گفت: بخشی از این نوسانات مربوط به تحریم ها و تورمی است که از سوی دشمنان به ما تحمیل می شود که اجتناب ناپذیر است، اما در مجموع در آنچه تحت اختیار و کنترل خودمان بوده و تامین ارز از طریق صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، کشاورزی، صنایع دستی و غیره نیز توفیق خوبی نداشتیم.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور یادآور شد: در گذشته و حتی تا چند ماه اخیر نوساناتی در تامین ارز و قیمت آن وجود داشت، اما میزان تلورانس آن به گونه ای بود که قابل تحمل بود، ولی در شرایط فعلی وضعیت به گونه ای شده که نگرانی شدیدی در بین فعالان بخش خصوصی به وجود آورده است.

وی بیان داشت: هرچند صنعت قطعه سازی در سال های گذشته با وجود همه دشواری ها و مشکلات به ویژه تحریم ها توفیق خوبی در داخلی سازی تولیدات داشته و در برخی محصولات پرتیراژ توان ساخت داخل حتی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، اما بهرحال همچنان در تامین اجزا و قطعاتی همچون چیپست ها، قطعات هایتک، گیربکس و غیره وابستگی به خارج وجود دارد.

رضایی ادامه داد: در ماه های اخیر و با افزایش شدید نرخ ارز که در روزهای گذشته حتی به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده و دسترسی به آن نیز دشوار شده است، شاهد تشدید مشکلات قطعه سازان و تولیدکنندگان هستیم.

وی اظهار داشت: در هفته های اخیر نیز تامین ارز نیمایی به دشواری و پاسخ دهی بانک مرکزی به ثبت سفارشات با معطلی ۳۰ تا ۴۰ روزه انجام می شد، اما این روزها شاهدیم بانک مرکزی این شرایط را بلاک کرده و بانک ها نیز اعتباردهی خود را محدود کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور تصریح کرد: همه این شرایط سبب شده تا مشکلات قطعه سازان که باید قطعات را به روز به دست خودروسازان برسانند، دوچندان شود و در ادامه برای کل زنجیره تامین خودروسازی مشکل ساز می شود.

وی گفت: این مساله یکی از نگرانی های جدی ما است که بارها به دولت نیز تذکر دادیم که ما فعالان بخش خصوصی، فضای کسب و کار مطمئن می خواهیم، زیرا می خواهیم دست کم به مدت چند سال برنامه ریزی کنیم و لازم است در این زمینه قوانین مزاحم از سر راه برداشته شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هرچند تاکنون سعی کردیم با آینده نگری و مدیریت مساله به تامین قطعات بپردازیم و از ذخیره انبارها استفاده کنیم، اما تداوم این مشکل به طور قطع در هفته های پایانی سال روی تیراژ تولید خودرو اثر منفی برجای خواهد گذاشت و روند تامین نقدینگی را دچار اختلال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: عدم ثبات شرایط اقتصادی و قوانین، مقررات و دستورالعمل های خلق الساعه، نگرانی های زیادی بین صنعتگران و قطعه سازان به وجود آورده است.

 

 قرارداد بسیاری از قطعه سازان هنوز به روز رسانی نشده است

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور همچنین به مشکلات به روز نشدن قیمت ها و قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان اشاره کرد و گفت: امروز با افزایش هر روزه نرخ ارز، اختلاف قیمت ها فاحش شده است و اکثر قطعه سازان تاکنون موفق به به روز رسانی قراردادها نشده اند.

وی افزود: در گذشته قطعه سازان بخشی از مواد اولیه مورد نیازشان را به صورت اعتباری از شرکت ها می خریدند، اما امروز همان شرکت ها مطالبه نقدی می کنند که به مشکلات قطعه سازان افزوده است.

رضایی ابراز امیدواری کرد: در هفته های اندک باقی مانده تا پایان سال که شرکت ها و قطعه سازان به طور معمول باید به تسویه حساب کارگران و ابواب جمعی خود و پرداخت حقوق چند برابری و عیدی بپردازند، دستگاه های ذیربط و بانک ها همراهی بیشتری داشته باشند.