- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان شناور می‌شود/ پرداختی به قطعه سازان یک ماهه شود

«محمدرضا نجفی منش» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: با توجه به افزایش همه روزه نرخ ارز، در نشستی با خودروسازان مقرر شد قراردادهای فیمابین قطعه سازان و خودروسازان به صورت شناور درآید و اتوماتیک وار با تغییر مثبت یا منفی ۵ درصدی در نهاده ها به ویژه فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی، نرخ ارز و غیره تعدیل شود.

وی گفت: این روزها قطعه سازان به شدت از نظر نقدینگی تحت فشار هستند و با توجه به اینکه هر ماه دست‌کم ۴ درصد تورم داریم، اگر پرداختی ها چهار ماهه انجام شود به معنای کاهش ۱۶ درصدی ارزش پرداختی هاست؛ بر این اساس خواسته ما این است که پرداختی به قطعه سازان یک ماهه شود.

رییس انجمن تخصصی همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور یادآور شد: هرچند اثر افزایش نرخ ارز تا دو ماه دیگر خود را نشان می دهد، اما قطعه سازان تاکنون از محل اجزا و قطعات دپو شده در انبارها و رسانیدن آنها به خطوط تولید، مانع افت تیراژ تولید خودرو شده اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این روزها تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نیز به خوبی انجام نشده و زمان بر شده است.

 

** نامه قطعه سازان به سران قوا درخصوص کمبود نقدینگی

نجفی منش در ادامه به برنامه ریزی برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری اشاره کرد، اما گفت: تا پایان سال بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد؛ با این حال فشار زیادی روی قطعه سازان است.

وی افزود: این مساله به ویژه کمبود نقدینگی طی نامه ای از سوی این انجمن به سران قوا اعلام شد تا قطعه سازان را در ایام پایانی سال دریابند و خودروسازان نیز در این زمینه قول مساعد دادند.

رییس انجمن تخصصی همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور دستیابی به هدف تولید ۱.۸ میلیون دستگاهی خودرو در سال آینده را به شرط تامین نقدینگی و مواد اولیه امکانپذیر برشمرد و تصریح کرد: تامین بخشی از قطعات مورد نیاز از جمله ورق های فولادی که از مرداد ماه امسال به مشکل برخورده، باید اجازه داده شود و در این صورت است که می توان شاهد کاهش مشکلات و افزایش تیراژ بود.