- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

دلار ۶۰ هزار تومانی و قصه پرغصه قطعه‌سازان

«بابک کریمخان» عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش شدید نرخ ارز در هفته‌های گذشته، افزود: امروز با شرایط بسیار بدی مواجه هستیم و شاهد تاثیر شدید ناشی از آن روی قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت هستیم.

وی گفت: از سوی دیگر، کارخانجات خودروسازی نیز فشار زیادی بابت افزایش تیراژ خود تا پایان سال و تامین قطعات بر ما وارد می کنند که همین مساله فشار نقدینگی مضاعفی بر قطعه سازان وارد کرده است، به طوری که بسیاری از آنها در تامین مواد اولیه مورد نیازشان دچار مشکل شده اند.

کریمخان ادامه‌داد: در این شرایط شاهدیم فروش برخی اقلام نظیر ورق آلات در بازار متوقف شده و همچنین قیمت موادی نظیر آلومینیوم، مس، پلی آمید و غیره ساعتی شده است.

وی بیان‌داشت: امروز و با این شرایط، فروشندگان «نقدی فروش» شده اند یا از فروش دست کشیده اند و فروشگاه‌هایشان را تعطیل و به سال آینده موکول کرده اند. در این شرایط قطعه سازی که موجودی انبار تا پایان سال نداشته باشد عملا امکان تامین قطعه برای خودروساز نخواهد داشت و حتی ممکن است مشمول جریمه شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن همچنین به قفل بودن موضوع تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اشاره کرد که عملا باید در نوبت بانک قرار بگیرد، آن هم با بلوکه شدن بخشی از پول، و افزود: روند تخصیص ارز که قبلا یک ماهه بوده، امروز عملا چند ماهه شده و حتی زمانی که تخصیص ارز داده می شود، صرافان پولی حواله نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر موضوع ایام پایانی سال، عیدی و پاداش کارگران و پرسنل را نیز به مشکلات موجود بیافزاییم و از طرفی خودروسازانی که با کمبود نقدینگی مواجهند، متوجه اوج دشواری‌ کار قطعه سازان در این ایام خواهیم شد.

کریمخان تصریح‌کرد: تداوم این شرایط سبب می شود تا در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۲ عملا به کمبود قطعه در بازار بربخوریم و خودروسازان نخواهند توانست به تیراژهای وعده داده شده دست یابند.

وی بیان‌داشت: با افزایش حدود ۷۰ درصدی نرخ ارز در ماه های گذشته، قیمت خودرو نیز گرانتر خواهد شد و از سوی دیگر، مشتریان نیز توان خریدشان کاهش می یابد.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به پیشنهادات این انجمن برای تامین نقدینگی، تاکید کرد: موضوع اصلی در شرایط فعلی این است که قیمتگذاری خودروها باید تعیین تکلیف شود، زیرا ۲۰ ارگان و نهاد در این موضوع دخیلند و در بورس نیز در هر لحظه یک حرف درخصوص قیمت و عرضه خودرو زده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی خودروساز در فروش خود دچار مشکل شود، در تامین قطعه نیز با دشواری مواجه می شود، این در حالی است که بسیاری مشکلات داخلی را می توان با درایت حل و فصل کرد.