- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

عرضه‌ خودرو در بورس بر اساس ضوابط قانونی موجود امکان پذیر است

عرضه‌ خودرو در بورس بر اساس ضوابط قانونی موجود امکان پذیر است [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «محمدرضا پورابراهیمی» امروز (یکشنبه) در آیین افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد: بعد از انقلاب، ساختار بازار سرمایه را پذیرفتیم و شاهد ظرفیت بسیار مطلوب در اقتصاد هستیم، همچنین اگر ساختار بازار سرمایه را قبول می‌کنیم باید الزامات آن را نیز بپذیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ۲ الزام اقتصادی سخن گفت و اعلام کرد: الزام نخست این است که در حوزه تصمیمات اقتصادی، بازار سرمایه را از تصمیمات دستوری تفکیک کنیم، زیرا تصمیمات دستوری می‌تواند در بخش‌های مختلف خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: تصمیمات مربوط به نرخ ارز جزو نخستین تصمیمات دستوری مخرب است که می‌تواند برای بازار سرمایه مضر باشد، تجربه تصمیمات دستوری در نرخ ارز را داشته‌ایم و چندین بار هم این تجربه تکرار شده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: رابطه بین تصمیمات نرخ ارز و بازار سرمایه کاملاً مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دومین الزام موضوع قیمت‌گذاری دستوری در زمینه کالا و خدمات است، اگر قیمت‌گذاری دستوری در راستای اعمال سیاستی باشد که به نفع مردم و مصرف‌کننده باشد و این فرآیند دارای نظارت باشد، هیچ مشکلی در این نوع قیمت گذاری وجود ندارد و می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

پورابراهیمی گفت: گاهی تصمیماتی در حوزه قیمت‌گذاری اتخاذ می‌شود؛ اما نتیجه آن انتفاع مردم نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری آفت اساسی است که اگر در آن مدیریت و کارشناسی نباشد آسیب آن به بازار سرمایه جدی خواهد بود، ادامه داد: به جز آنچه که به عنوان ناکارآمدی اقتصادی در کشور تلقی می‌شود ساختار و رویکرد بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: انتظار ما این است تا بتوان این ۲ الزام مهم و اساسی که شامل تصمیمات دستوری در ۲ ارزی و قیمت‌گذاری کالاها است را بتوان پیگیری کرد.

پورابراهیمی ادامه داد: جنس بازار سرمایه الزامات خاص خود را دارد و در راستای جلوگیری از رانت، افزایش کارایی و شفاف‌سازی باید قواعد مربوط به آن را نیز بپذیریم.

پورابراهیمی با اشاره اینکه ارزش معاملات بورس کالای ایران از هزار هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ عبور کرد، اظهار کرد: امسال ارزش معاملات بورس کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۳ درصدی و حجم معاملات نیز با رشد بیش از ۵۶ درصد روبه‌رو بود که این اتفاق نشان دهنده بهبود فعالیت بورس کالا از سال گذشته تاکنون بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ارزش معاملات بورس از ۶۵۰ همت به هزار همت رسیده است، این اعداد به عنوان رکوردشکنی در تاریخ بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود و نشان‌دهنده اهتمام دولت نسبت به این بازار بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: اگر در زمینه قیمت‌گذاری دستوری تصمیم کارشناسی اتخاذ نشود، با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌شویم.

پورابراهیمی به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و افزود: اخیراً مطالبی در منتشر شد که برخی چنین تصوری داشتند عرضه خودرو در بازار با مشکل مواجه شده است، در حالی که چنین چیزی نیست و با صراحت اعلام می‌کنم که عرضه‌ها در بازار سرمایه بر اساس ضوابط قانونی موجود امکان‌پذیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مجلس تمام‌قد از توسعه حوزه فعالیت‌های بازار سرمایه حمایت می‌کند و کمک می‌کنیم تا آنچه را که به عنوان چالش‌ها در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد را با تدابیر علمی پیگیری کنیم.