- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

عرضه تندر ۹۰ پیشرفته از فروردین‌ماه با همکاری روس‌ها/ احتمال افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «منوچهر منطقی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتومبیلتی ۲۰۲۲ مسکو و حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی افزود: در این نمایشگاه ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین دو طرف ایرانی و روسی منعقد شد که تا امروز ۵۰ میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده است و دلیل اصلی کندی کار نیز بروکراسی و سیستم اداری روسیه است که مسائل را زمان بر می کند.

وی گفت: در زمینه تولید مشترک مقرر شد محصولی همچون ال ۹۰ که در هر دو کشور تولید می شد و هر دوی ایران و روسیه به خودکفایی ۵۰ درصدی در آن رسیده بودند، احیا شود.

منطقی یادآور شد: قوای محرکه این خودرو در اختیار هیچ یک از دو طرف ایران و روسیه نبود که مقرر شد موتور ای سی ۵ یا همان تی یو ۵ پلاس در آن استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: این خودرو در ایران در شرکت پارس خودرو و همچنین در روسیه تولید خواهد شد و عملاً پایان فروردین ماه رونمایی از این محصول را خواهیم داشت.

این مقام مسوول ادامه داد: در توافق با روس‌ها مقرر شد علاوه بر صادرات خودرو کامل به این کشور، خط تولید تارا در روسیه راه‌اندازی شود.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: سال آینده واردات بخشی از نیاز بازار را تأمین خواهد کرد که مطابق برنامه ریزی تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو و واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی، در مجموع ۱.۸ میلیون دستگاه عرضه خواهیم داشت و سیستم نوبت دهی را برای عرضه انتخاب کردیم و اگر ظرفیت های مربوط به سال ۱۴۰۲ پر شد، تقاضاها به سال ۱۴۰۳ انتقال خواهد یافت.

احتمال افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه با اشاره به ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت خودرو دارایی بازار انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت گذاری آن ورود می‌کند.

وی بیان داشت: شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است) دریافت و مصوب می‌کند.

منطقی خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر افزایش در قیمت خودروها داشته باشیم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت های تولیدکننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت سنجی می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال ۹۹ قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییری نداشته و با توجه به تورم موجود به احتمال زیاد افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود. در این راستا محاسبات  در انتهای فروردین ماه انجام خواهد شد و در نهایت قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

این مقام مسوول وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت: با ورود مجلس به موضوع، عرضه خودرو در بورس منتفی شد، همچنین مقرر شد شورای رقابت با اصلاح قیمت‌ها در این زمینه ورود داشته باشد.

منبع: ایرنا