- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

با عرضه خودروهای جدید نباید از بازار آزاد غافل شد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، محمد رضا نجفی منش در نشست خبری  با اشاره به گستردگی بسیار زیاد بازار خودرو در ایران گفت: آخرین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون خودرو فعال در کشور در حال تردد هستند. از سوی دیگر تنها در سال گذشته بیش از هفت میلیون معامله خودرو در سراسر کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که مردم در بازار آزاد با قیمت‌های موجود در حال معامله هستند و اینکه ما کل ظرفیت و تمرکز را بر روی عرضه خودروهای جدید قرار دهیم و از بازار آزاد غافل شویم، نشان از آن دارد که ما هسته اصلی بازار خودرو را فراموش کرده‌ایم. از این رو توقع ما این است که با نگاهی واقعی به مسائل این صنعت، تصمیماتی گرفته شود که در نهایت به سود فعالان خودرو و البته مصرف کننده نهایی باشد.

در ادامه امیر حسین جلالی – عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان – اظهار کرد: وقتی از مشکلات صنعت قطعه سازی صحبت می‌کنیم، تنها موضوع محدود به عدم تامین نقدینگی یا بدهی خودروسازان نیست، بلکه باید به این مسئله نگاه کنیم که قطعه سازان در این شرایط چطور توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند.

کاری که ترامپ نتوانست با خودروسازی ایران بکند را خودمان کردیم!

به گفته وی، در سال‌های گذشته، قیمت برخی مواد اولیه، چند صد درصد افزایش یافته اما قطعه سازان یا اجازه افزایش قیمت محصول خود را نداشته‌اند یا خودروسازان توان خرید با قیمت واقعی را پیدا نکرده‌اند که این موضوع در نهایت به ضرر صنعت خودرو کشور و البته مصرف کننده نهایی تمام می‌شود.

عضو هیات رئیسه انجمن نیرومحرکه و قطعه سازی خودروی کشور با اشاره به ظرفیت‌های مهم این بخش در اقتصاد ایران، توضیح داد: در دوره برجامی و زمانی که خودروسازانی مانند پژو یا سیتروئن به ایران آمدند، قطعه سازان ایرانی توانستند قراردادهایی را با آنها نهایی کنند و در این مسیر کیفیت برخی قطعات نیز تایید شد که البته در نهایت فرصت اجرای طرح‌های مشترک فراهم نشد. از این رو باید بدانیم که صنعت قطعه سازی ایران توان بالایی برای تولید با کیفیت محصول دارد.

جلالی ادامه داد: این ظرفیت وقتی با قیمت گذاری دستوری، عدم تامین نقدینگی، بدهی معوق و بسیاری از مشکلات در سیاست‌گذاری و تصمیم گیری مواجه می‌شود در نهایت باعث می‌شود که ما نتوانیم تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه را مورد استفاده قرار دهیم. بنابراین با برخی تصمیمات اشتباه و سیاست‌های غلط، آنچه که ترامپ و تحریم‌ها نتوانستند ضد صنعت خودرو ایران اجرایی کنند را ما خودمان اجرایی کرده‌ایم.

منبع: ایسنا