- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

ماشین آلات قدیمی، چالشی برای قطعه سازان خودرو

ماشین آلات قدیمی، چالشی برای قطعه سازان خودرو

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، «مهدی مطلب زاده» در گفت‌وگویی اختصاصی با اشاره به نقش قطعه سازان در افزایش تولید خودرو، افزود: قطعه سازان ظرفیت تولید قطعه برای ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال را دارند، اما این افزایش تولید نیاز به رفع برخی موانع دارد؛ نخستین مورد به نوسازی ماشین آلات بر می‌گردد، اکنون ماشین آلاتی که در حوزه قطعه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد قدیمی هستند.

وی با بیان اینکه نوسازی ماشین آلات قطعه سازی منجر به افزایش کیفیت قطعه تولیدی می‌شود، گفت: ماشین آلات اگر نوسازی شوند، در کنار افزایش تولید، می‌توانیم قطعات با کیفیت تری را تولید کنیم، اما متاسفانه بانک‌ها در این باره تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اضافه کرد: مورد دیگری که در افزایش تولید قطعات خودرو حائز اهمیت است، بحث نقدینگی و سرمایه در گردش است؛ زمانی که بازه پرداخت مطالبات قطعه سازان، طولانی باشد، افزایش تولید شدنی نیست. تولید کننده مواد اولیه را نقدی خریداری می‌کنند، اما خودروسازان پرداختی نقدی ندارند و اصولا این پرداختی‌ها به جای ۳۰ روز گاهی اوقات تا ۲۴۰ روز هم به درازا کشیده می‌شود.

مطلب زاده گفت: قطعه سازان از قدیم مشکل تامین مواد اولیه داشتند که همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دولت مواد را با قیمت جهانی می‌فروشد، اما محصول نهایی با قیمت دستوری به فروش می‌رسد.

به گفته وی، خودروسازان اکنون زیان ده هستند و زیان آن‌ها به ۸۵ میلیارد تومان رسیده است و تازمانی که این زیان وجوددارد امکان پرداخت به موقع را ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما