- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

رابطه قیمت رب گوجه فرنگی ، پژو ۲۰۶ و اقتصاد دستوری

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، ابوالفضل شورمیج ادامه داد: «این موضوع شاید خیلی ساده باشد، اما بزرگ‌ترین و تلخ‌ترین مشکل صنعت خودروسازی کشور را با قیمت رب گوجه فرنگی توضیح می دهم.»

شورمیج بیان کرد: «از نظر من سال ۹۶، سال شوک اقتصادی در کشور بوده است. در آن سال یکی از شرکت هایی که در  همسایگی ما برند. معروفی از رب گوجه فرنگی تولید می کرد، یک قوطی ۸۲۰ گرمی را به قیمت ۴۴۵۰ تومان به فروش می رساند. در نظر داشته باشید که برای تولید این نوع محصولات غیر از زیرساخت ها و دستگاه ها و ادوات، عمده ترین مواد مورد نیازش را گوجه فرنگی و ورق قوطی تشکیل می دهد! تکنولوژی خاص و های‌تک هم ندارد و نیازی به محصولات پتروشیمی، آلومینیوم، فولاد و موادی از این قبیل هم نیست.»

وی افزود: «در سال ۹۶ قیمت یک قوطی رب ۴۴۵۰ تومان و پژو ۲۰۶، حدود ۳۸ میلیون تومان بوده است. به عبارتی یک خودرو ۲۰۶ معادل ریالی ۸۶۵۱ قوطی رب مذکور بود. در حال حاضر، قیمت همان برند رب گوجه با وجود قیمت گذاری دستوری موادغذایی ۴۵ هزار تومان است (بیش از ده برابر).

حال اگر عدد ۸۶۵۱ تعداد رب گوجه معادل خودرو ۲۰۶ را  در قیمت امروز آن ضرب کنیم عدد ۳۸۹ میلیون تومان به دست می آید. به بیان دیگر، قیمت فروش کارخانه خودرو پژو ۲۰۶ براساس افزایش قیمت رب گوجه فرنگی که تکنولوژی خاصی در آن نیز به کار نرفته است باید حداقل ۳۸۹ میلیون تومان باشد، اما آیا این مقدار رشد کرده است؟»

شورمیج اضافه کرد: «در واقع، قیمت امروز رب گوجه فرنگی براساس افزایش نرخ ارز، هزینه ها تولید و سایر هزینه های مترتب بر آن به ۴۵ هزار تومان رسیده است. در مقابل، ۲۰۶ با احتساب افزایش قیمت های جدید و دخالت های دولت و کاهش درصد افزایش، به ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است. البته بحث من این نیست که باید و حتماً قیمت ها با افزایش شدیدی همراه شوند یا این که مشکلات صنعت خودرو پیگیری نشود، بلکه نکته اصلی در این مقایسه پرداختن به رانت حاصل از قیمت گذاری و اقتصاد دستوری است.»

وی بیان کرد: «با توجه به این آمار و ارقام در هر دستگاه پژو ۲۰۶ حداقل ۲۰۰ میلیون تومان رانت پنهان شده است. با احتساب تولید ۱۰۰ هزار دستگاه از این خودرو، فقط از طریق یک محصول و در یک سال ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت از این طریق توزیع شده است و با توجه به این که قیمت بازار این خودرو ششصد میلیون تومان است مبلغ اعلامی فارغ از اختلاف قیمت فاحش بازار و کارخانه است که خود معزل دیگری‌ست. در واقع، بزرگ‌ترین معضل صنعت خودرو به زبان ساده همین است و منشأ اکثر مباحث کیفی و فنی و سایر بحث‌ها که قطعاً باید اصلاحات انجام شوند می تواند به همین موضوع برگردد.»

شورمیج تأکید کرد: «قیمت گذاری دستوری و غیر کارشناسی باعث می شود نقدینگی صنعت خودروسازی کشور تحلیل رفته و به چرخه تولید بازنگردد و چرخه ناقص ایجادشده در شرایطی که صنعت خودرو سازی از اصلی ترین صنایع تحریم شده است، باعث مشکلات بعدی می گردد.

اگر تنها دو ماه پول و نقدینگی به زندگی شما وارد نشود و در عین حال، همچنان افزایش تورم و نرخ ارز و هزینه ها وجود داشته باشد و در همین وضعیت تحت انواع و اقسام فشارها و محدودیت ها قرار داشته باشید؛ تحلیل کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ افزایش بدهی ها- قرض- وام-سود و نهایتاً ورشکستگی.»

منبع: اسب بخار