- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

افزایش مطالبات از خودروسازان، صنعت قطعه‌سازی را در شرایط دشواری قرار داده است

افزایش مطالبات از خودروسازان، صنعت قطعه‌سازی را در شرایط دشواری قرار داده است [1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «محمدعلی ذکریایی» در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی از نظر نقدینگی در شرایط بدی قرار دارد، افزود: این مساله سبب شده تا قطعه سازان نیز تحت فشار باشند و در شرایط دشواری به سر ببرند.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ البته مبالغی از محل قراردادهای سه‌جانبه و خرید دین به قطعه‌سازان پرداخت شده که در حقیقت از اعتبارات و با ضمانت خودِ قطعه‌سازان است.

ذکریایی با اشاره به برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری، تصریح‌کرد: برنامه دادن بر روی کاغذ ساده است، اما مهم اجرای آن است و با توجه به کمبود نقدینگی نزد خودروسازان، به‌نظر می‌رسد اجرای این برنامه با دشواری های زیادی همراه باشد.

وی تصریح‌کرد: امروز نداشتن خط مشی و سیاست مناسب، منسجم و حساب شده، آسیب‌های جدی به صنعت وارد کرده است و باید مسوولان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی انجمن برای حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو برای دومین سال پیاپی، افزود: به‌طور کلی صنعت خودرو و قطعه‌سازی از هر گونه فضای جدیدی که در عرصه بین‌الملل ایجاد شود، استقبال می‌کنند و باید همه تلاش خود را برای بسترسازی مناسب در این زمینه به کار بگیریم.

وی گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده، اما دستاوردهای نمایشگاه پارسال راضی‌کننده نبود و امید می‌رود با رفع مشکلات موجود از جمله بسترسازی مناسب مراودات مالی و نقل و انتقال پول، شرایط بهتری را برای صنعتگران ایرانی شاهد باشیم.

ذکریایی تصریح‌کرد: چین و ترکیه رقبای جدی ایران در این بازار بزرگ هستند و به‌ویژه چینی‌ها با عملکرد چابک، وضعیت اقتصادی مناسب شرکت‌ها و فراهم بودن بهتر بستر کار برای آنها در بازار روسیه، از شانس بالاتری برای موفقیت برخوردارند.

وی همچنین همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه خودرو و قطعه تهران در مردادماه امسال را یادآور شد و اظهار داشت: همین مساله سبب کاهش توان شرکت‌ها برای حضور در هر دو رویداد خواهد شد و امیدواریم در این زمینه با تغییر زمان نمایشگاه تهران، چاره‌اندیشی شود.

به گزارش ایرنا [2]، نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۳» مسکو از ۲۱ تا ۲۴ آگوست (۳۰ مرداد تا دوم شهریور ۱۴۰۲) با حضور قطعه‌سازان و خودروسازانی از کشورهای مختلف جهان در مرکز بزرگ نمایشگاهی مسکو (اکسپو سنتر) برگزار می‌شود و قطعه‌سازان ایرانی برای دومین سال پیاپی، پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را در آن برگزار خواهند کرد و توانمندی‌های خود را در معرض دید جهانیان قرار خواهند داد.

به اعتقاد کارشناسان، پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای ایرانی‌ها وجود دارد.

اردیبهشت ‌امسال قرارداد صادرات خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا از گروه خودروسازی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس به‌میزان ۴۵ هزار دستگاه و ارزش ۴۵۰ میلیون یورو طی سه سال منعقد شد. همچنین این گروه خودروسازی صادرات محصولات پی ۹۰ (کادیلا) و شاهین به روسیه را در دستور کار دارد که همگی از دستاوردهای حضور قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه پارسال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی