- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

گروه صنعتی قائم، استوار در مسیر صادرات

[1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، سال گذشته و در نخستین حضور این شرکت موفق شد تا قراردادهایی با شرکت‌هایی از روسیه، همچنین قزاقستان و ازبکستان منعقد کند و همچنین مذاکراتی با چند شرکت دیگر روسی داشته باشد.
به گفته مدیرعامل شرکت تامین کالای گروه صنعتی قائم، سال گذشته و پس از اتفاقاتی که در سپهر سیاسی منطقه شاهد بودیم، مجمع شرکت تصمیم به حضور در بازار روسیه گرفت که با پیشنهاد انجمن صنایع همگن قطعه سازان مصادف شد؛ بر این اساس در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بزرگ حضور یافتیم.
“محمدرضا پارسا مقدم” خاطرنشان کرد: نخستین حضور در این نمایشگاه بزرگ فراتر از سطح انتظارات ما بود و مراجعات متعددی به غرفه این شرکت برای تامین قطعات مورد نیاز انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به قطع همکاری بسیاری از برندهای خودروی جهان از بازار روسیه، با خلا به وجود آمده تقاضا برای محصولات تولیدی این شرکت یعنی بوش سیلندر و پیستون در این کشور وجود دارشته و دارد.
پارسا مقدم خاطرنشان کرد: نخستین قرارداد گروه صنعتی قائم با شرکتی از مسکو منعقد و نخستین محموله نیز در همان سال ۱۴۰۱ به مقصد این شرکت ارسال شد.
وی اضافه کرد: همچنین دو قرارداد با شرکت‌هایی از ازبکستان و قزاقستان اجرایی و ارسال قطعات آنها در ابتدای امسال انجام شد.
مدیرعامل شرکت تامین کالای گروه صنعتی قائم بیان داشت: مذاکرات ما با چند شرکت روسی همچنان ادامه دارد و در چند روز گذشته از نمایشگاه امسال نیز استقبال خوبی از غرفه این گروه صنعتی انجام شده است، به طوری که از نظر کمی شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی تعداد بازدیدکنندگان هستیم.

[2]

 لزوم پیگیری مجدانه تا نیل به صادرات

وی، استمرار پیگیری‌ها و مداومت بر حضور در بازارها را شرط موفقیت در صادرات عنوان کرد و گفت: در طول یک سال گذشته، ارتباطات و مکاتبات متعدد با مشتریان روس و منطقه سی‌آی‌اس شرکت همچنان ادامه یافت و پس از پایان پذیرفتن نمایشگاه نیز حضور در این بازار را با انجام بازدیدهای مختلف میدانی از شرکت‌ها و بازار و همچنین پیگیری مراودات بانکی در دستور کار قرار خواهیم داد.
پارسا مقدم با تقدیر از حضور سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در مسکو در نمایشگاه امسال و بازدید از تک تک غرفه‌ها، خاطرنشان کرد: همانطوری که از سوی سفیر محترم مطرح شد، گمرک، استاندارد، مسائل بانکی، حمل و نقل و لجستیک، پنج مشکل اصلی بر سر راه صادرکنندگان ایرانی برای حضور در این بازار بزرگ است و ما نیز در طول یک سال گذشته با این مشکلات مواجه بوده‌ایم.
وی اظهار داشت: به طور نمونه اسفند سال گذشته و در زمان ارسال بار در گمرک آستارا به مشکل برخوردیم و مجبور شدیم از طریق بندر انزلی و دریایی تولیدات خود را صادر کنیم. یا به طور مشابه در زمان ارسال بار به قزاقستان از طریق ریلی، برای پذیرش کالا در واگن‌ها و ارسال آنها مدت زمان زیادی از دست رفت و سبب شد محصولمان دیرتر به بازار هدف برسد.
پارسا مقدم، از امکان‌پذیر نبودن صادرات به صورت خرده بار در کشور انتقاد کرد و گفت: به طور مثال برای صادرات هر پالت بار به مقصد ترکیه بالغ بر ۱۱۰۰ دلار دریافت می‌شود، این در حالیست که هزینه دریافتی برای کل بار یک کامیون ۱۳۰۰ دلار است.
وی از تلاش‌های دولت برای نقل و انتقال پول از طریق میر بیزینس بانک در روسیه تقدیر کرد، اما در عین حال گفت: رفع تعهدات ارزی و بازگشت ارز به کشور که با نرخ‌های پایینی نسبت به بازار آزاد انجام می‌شود، یکی از مشکلات صادرکنندگان است و انتظار می‌رود دولت در این زمینه با اعطای یارانه، به صادرکنندگان و تحقق جهش ارزی کمک کند.
کارخانجات گروه صنعتی قائم با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸۰۰ نفر، در استان خراسان رضوی واقع شده است.