- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

بن‌بست قیمت‌گذاری دستوری، صنایع خودرو و قطعه‌سازی را وارد بحران خواهد کرد

[1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «محمدعلی ذکریایی»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: با گذشت حدود ۶ ماه از سال ۱۴۰۲، اما شاهدیم بن بستی در قیمت‌گذاری خودرو ایجاد شده و نرخ‌های اعلامی شورای رقابت و سازمان حمایت از سوی خودروسازان مورد پذیرش واقع نشده است.

وی بیان داشت: اگر به این مساله و تداوم قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور را اضافه کنیم، با توقف خطرناکی از سمت تولید خودرو مواجه می شویم که به‌تازگی دامنگیر صنعت قطعه‌سازی کشور نیز شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن ادامه‌داد: امروز شاهد کاهش فروش خودروسازان به دلایل مختلف هستیم و وضعیت یاد شده سبب شده تا تولیدات کاهش یافته و هر روز این دو صنعت بزرگ کشور به بحران نزدیک‌تر می‌شوند.

وی، بار دیگر از قیمت‌گذاری دستوری و غیرمنطقی موجود در این صنعت انتقاد کرد و گفت: هرچند مسوولان در ماه‌های گذشته به رشد تولید خودرو اشاره می‌کردند، اما باید گفت این رشد کمتر از اعداد و ارقام مدت مشابه سال گذشته است که به طور عمده ناشی از موجودی‌های باقی‌مانده در انبارهاست که آن هم به زودی و با تداوم وضعیت موجود، کاهش خواهد یافت.

[2]

موفقیت در بازار روسیه نیازمند پیگیری و حضور مداوم است

رییس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی استان مازندران همچنین با اشاره به دومین حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، با تاکید بر اینکه تحقق صادرات به کشور بحران‌زده روسیه نیازمند ممارست، پیگیری و حضور مداوم است، گفت: هنوز مشکلاتی بر سر راه تجارت و تبادلات مالی بین دو کشور وجود دارد که امید می‌رود این مشکلات کاهش یابد.

وی در عین حال به چین اشاره کرد که به دلیل مواجه نبودن با تحریم‌ها از یک سو و توانمندی‌های گسترده نزد صنعتگران این کشور، توانسته بازار خوبی برای خود در روسیه دست و پا کند.

جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو حاضر شد.

امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ۲ شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه‌ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور یافتند که متراژی بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌ بودند.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ (۳۰ مرداد تا دوم شهریور) در مرکز نمایشگاه های بین المللی مسکو (اکسپو سنتر) برپا شد.