- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

خودرو ریرا برقی و خودرو تارا برقی چگونه به سرانجام می‌رسد؟

خودرو ریرا برقی و خودرو تارا برقی چگونه به سرانجام می‌رسد؟
به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، در ماه گذشته دو رویداد بزرگ خودرویی در کشور برگزار شد که در هر دو رویداد هم شاهد حضور خودروهای برقی تولید داخل بودیم.
حضور خودروهای برقی تولید داخل در چنین برنامه‌های نشان می‌دهد، هرچند تازه در ابتدای مسیر توسعه خودروهای برقی قرار داریم اما به دلایل فنی و تکنولوژی، می‌توانیم حرف زیادی در این حوزه داشته باشیم.
گروه صنعتی ایران خودرو [1] به واسطه شرکت دانش بنیان جتکو از سال‌ها پیش در حال کار روی نسخه برقی خودرو تارا بوده است و حالا خودرو ریرا [2]نیز در آستانه برقی شدن قرار دارد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که توسعه خودروهای برقی تنها به خواست و فعالیت خودروسازان میسر نیست.

ریرا

موفقیت خودروهای برقی بدون حمایت نهادهای بالادستی و حاکمیتی قطعا محکوم به شکست خواهد بود. لزوم حمایت همه جانبه از خودروهای برقی موضوعی است که در کشورهای مختلف تجربه شده است و هر کشوری به فراخور شرایط، در حال حمایت از خودروسازان در تولید خودروهای برقی است.
حتی در کشورهای اروپایی که معتقد به کمترین میزان دخالت در صنایع وجود دارد هم شاهد حمایت تمام قد از خودروسازان و خریداران خودروهای برقی با انواع و اقسام مشوق‌ها و تسهیلات ویژه هستیم.
در ایران اما با وجود تجاربی که از کشورهای پیشتاز در تولید خودروهای برقی در دسترس است، تا امروز حمایت آنچنانی از این حوزه به عمل نیامده است در حالی که اگر خواهان فراگیری خودروهای برقی در سیستم حمل و نقل عمومی و میان اقشار مختلف هستیم باید زودتر دست به کار شویم.

تارا برقی

 

خودروسازان در این حوزه به وظیفه خود که همان توسعه خودروهای برقی بود عمل کردند و خودرو تارا و خودرو ری‌را برقی آماده ورود به بازار در آینده‌ای نزدیک است اما همچنان زیرساخت‌های استفاده از خودروی برقی فراهم نیست.
هر چند وزارت صمت در دوره وزیر جدید دست به نصب جایگاه شارژ خودرو برقی زده است اما تعداد این جایگاه‌ها هنوز به اندازه‌ای نرسیده است که خیال خریداران خودروهای برقی را از شارژ خودرو آسوده سازد.
از سوی دیگر باوجود صحبت از ارائه تسهیلات به خریداران وسایل نقلیه برقی هیچ مصوبه و الزام قانونی برای ورود شبکه بانکی به این حوزه تصویب نشده است.
مسیری که ایران خودرو در تولید خودروهای برقی از سال‌های گذشته آغاز کرده نیازمند پیش زمینه‌هایی است که تامین آن از توان این شرکت خارج است.
تصویب طرح‌های حمایتی، اختصاص منابع ویژه در توسعه خودروهای برقی، لزوم ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و خریداران و … از جمله حمایت‌های بالادستی است که ایران خودرو در ادامه این مسیر نیاز خواهد داشت.
تامین نیاز بازار به خودروهای برقی از تولیدکنندگان داخلی راهکاری مقرون به صرفه نسبت به واردات خودرو برقی است به خصوص که منابع زیادی در کشور برای تامین مواد اولیه آن وجود دارد.
منتهی ادامه این مسیر نیازمند ورود و حمایت تمام قد نهادهای دولتی و حاکمیتی به این موضوع است. توسعه خودروهای برقی هرچند پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده اما هنوز در ابتدای مسیر است و به واسطه ماهیت نوپایی که دارد می‌تواند عقب ماندگی صنعت خودرو در حوزه پیشرانه‌های احتراق داخلی را جبران کند منتهی به شرطی که مسئولان به درک این مسئله مهم برسند.
منبع: پرشین خودرو