- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

تولید خودروهای برقی نیازمند استراتژی مشخص است

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «بابک کریمخان»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: تولید و اشاعه استفاده از خودروهای برقی، وابسته به سیاست‌های کلان کشور است، اما شاهدیم در این زمینه استراتژی درست و دقیقی وجود ندارد.

وی یادآور شد: شاهدیم در یک دوره با حضور وزیری جدید، موضوع تولید خودروهای برقی در اولویت قرار می‌گیرد و در دوره ای دیگر کم رنگ می‌شود، در حالی که باید در قالب یک استراتژی مدون، صفر تا ۱۰۰ این مساله مشخص شود.

[1]

کریمخان با بیان اینکه حتی خودروسازان هم از سیاست‌های کلان کشور در زمینه خودروهای برقی بی‌اطلاعند، ادامه داد: خودروهای مونتاژی زیادی در کشور به صورت CKD یا SKD تولید می‌شود که خودروهای برقی نیز جزئی از آنهاست و از جمله ایران‌خودرو و کرمان‌موتور نیز تاکنون برنامه هایی را برای تولید این قبیل خودروها اجرایی کرده‌اند، اما هیچ برنامه مشخصی برای تولید خودروهای برقی تجاری و سواری وجود ندارد.

وی ادامه‌داد: هنوز به طور رسمی، چیزی در این زمینه از سوی سیاستگذار اظهار نشده و مشخص نیست آیا به وجود خودروی برقی در کشور احساس نیاز شده یا خیر یا اینکه در این مساله دچار هیجانات شده‌ایم؟

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن همچنین به لزوم تامین زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: در حالی که همه ساله مباحث قطعی یا محدودیت‌های تامین برق پیش می‌آید، باید پرسید آیا برای تامین برق این خودروها و همچنین تامین ایستگاه‌های شارژ مورد نیاز برنامه‌ای وجود دارد؟

پیشتر «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود:‌ همه خودروسازان باید نیمی از ظرفیت تولیدشان را به خودروهای برقی اختصاص دهند و اکنون این مهم به به‌کارگیری ظرفیت مونتاژکاران آغاز شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: زیرساخت‌ها به سمتی حرکت می‌کند که اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها برقی شود، خودروهای برقی آماده تحویل هستند و در ٢ تا سه ماه آینده شاهد حضور این خودروها در کشور خواهیم بود.