- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

اعلام وضعیت قرمز در صنعت قطعه‌سازی/ نبود متولی واحد در صنعت خودروسازی، مهمترین مشکل است

[1]

به گزارش انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «ابراهیم دوست‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به جلسه روز گذشته (یکشنبه) اعضای انجمن قطعه سازان همگن با «اکبری تالارپشتی»‌ رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز دیگر کسی نیست که از مشکلات و بحران‌های این دو صنعت بزرگ کشور و زنجیره تامین آنها مطلع نباشد و حتی راهکارهای این مشکلات هم مشخص است.

وی بیان‌داشت: در صورتی که این مشکلات در زمان خود حل یا تصمیمی برای آنها اتخاذ می‌شد، شاید امروز به بحران تبدیل نمی‌شدند.

عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تصریح کرد: امروز مشکل اصلی فقدان نهاد واحد تصمیم‌گیرنده در این صنعت است تا به داد آن برسد، زیرا بیشترین آسیب را از عدم تصمیم‌گیری مناسب دیده است؛ تاکید می‌شود که «باید یک نهاد تصمیم‌گیرنده باشد و سریعا تصمیم بگیرد».

وی تصریح‌‌کرد: حتی اگر بخشی از مشکلات برطرف شود، بهتر از عدم تصمیم‌گیری است، زیرا آنقدر فشارها افزایش یافته که بسیاری قطعه‌سازان دیگر تاب و تحمل آن را ندارند.

دوست‌زاده یادآور شد: قیمتگذاری دستوری یکی از مشکلات اصلی و پاشنه آشیل این صنعت است که به تبع خود کمبود نقدینگی را به دنبال داشته و زنجیره تامین را با دشواری مواجه می‌کند.

وی ادامه‌داد: امروز علاوه بر کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر، حتی در تامین اپراتورهای غیرفنی نیز در صنعت قطعه‌سازی با مشکل مواجهیم.

این عضو هیات رییسه قطعه سازان همگن، به اتمام رسیدن عمر مفید زیرساخت‌های موجود در صنعت را از جمله دیگر مشکلات عنوان و تاکید کرد: باید بتوانیم این زیرساخت‌ها و امکانات را که به‌طور عمده مربوط به بیش از یک دهه پیش است، در مدت زمان کوتاهی به روز رسانی کنیم.

وی اظهار داشت: انباشته شدن مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، عدم تخصیص ارز به درخواست‌های قطعه‌سازان به ویژه در دو هفته اخیر و سیاست‌های انقباضی سیستم بانکی درخصوص تسهیلات، از دیگر مشکلاتی است که فعالان قطعه‌سازی را با دشواری‌های متعددی مواجه کرده است.