- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

حمایت وزارت صمت از خودروسازان بر اساس سطح داخلی‌سازی محصولات / آیین نامه جدید در راه است

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور، منوچهر منطقی در گردهمایی بزرگان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور که به هدف تشریح مسایل و مشکلات این صنعت برگزار شد، افزود: مطابق مصوبه جدید شورای رقابت، چنانچه شرکت‌های خودروساز محصولات جدیدی داشته باشند، می‌توانند آنها را در شبکه خود به فروش برسانند.
وی بیان کرد: اگر خودروسازان تعهدی نیز نداشته باشند، می‌توانند مازاد بر تعهدات را در شبکه خودشان با قیمتی که وزارت صمت تعیین می‌کند به فروش برسانند؛ با این حال آمارهای مربوطه باید در سامانه یکپارچه خودرو ثبت شود.
منطقی تاکید کرد: حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان بر اساس میزان داخلی‌سازی‌ها خواهد بود. در این زمینه آیین نامه‌ای نوشته شده که بر اساس آن تعرفه‌ها تغییر یافته است و در هیات دولت نیز به تصویب رسید.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اگر داخلی‌سازی‌ها بخواهد با شیوه‌های معمول فعلی باشد، هیچ یک از شرکت‌های خودروساز به تعرفه‌های یادشده دست نخواهند یافت؛ در این زمینه پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها همه چیز را خود نسازند، بلکه تبدیل به کنسرسیوم شوند. به طور مثال یک شرکت فقط گیربکس، شرکتی دیگر اجزا و قطعات برقی و الکترونیکی و …. را بسازد.
منطقی یادآور شد: هرچند این روزها اوضاع خوبی را در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور شاهد نیستیم، اما با توجه به موارد یاد شده می‌توانیم بهبود نسبی در شرایط را شاهد باشیم.
وی بر لزوم اجرای تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین، همچنین تلاش برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی به صنعت خودروسازی تاکید کرد.
گفتنی است گردهمایی بزرگان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور پس از برگزاری مجمع سالانه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور برگزار شد. این انجمن از ۱۶ انجمن استانی قطعه سازی در سراسر کشور تشکیل شده و به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی صنعت خودرو کشور، بیش از ۱۲۰۰ قطعه ساز زنجیره تامین خودروسازان را در عضویت خود دارد.