- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

استفاده از قطعات بی‌کیفیت خودرو توسط خودروسازان

 

[1]

 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «بابک کریمخان» در پاسخ به این سوال که چرا برخی قطعات یدکی مورد استفاده در نمایندگی های معتبر خودروسازان کیفیت لازم را ندارد و راهکار دستیابی مردم به لوازم یدکی با کیفیت و استاندارد چیست، گفت: وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه لوازم یدکی بی کیفیت از طرح شناسه کالا و کد رهگیری بهره گرفته است، لذا مردم می توانند با استفاده از شناسه کالا و کد رهگیری درج شده روی کالا از استاندارد بودن و کیفیت محصولی که خریداری می کنند اطمینان کسب کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از خودروهای مونتاژی و چینی در کشور در حال توسعه است و قطعات یدکی این خودروها وارداتی است و از آنجا که چینی ها خودرو را ارزان می فروشند و قطعات آن را گران عرضه می کنند، بنابراین بعضا خریداران این نوع خودروها در بحث لوازم یدکی و خدمات پس از فروش دچار مشکل می شوند.

کریمخان اظهار داشت: بنابراین به دلیل مباحث اقتصادی کسانی که قبلا این خودروها را ارزان تر خریداری کرده اند و یا اینکه از کارخانه با قیمت پایین خریداری کرده اند اکنون در تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش به علت افزایش قیمت ها دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود که یک موجی از قطعات بی کیفیت در بازار ایجاد شود. زیرا وقتی خریداران قادر به خرید قطعات با کیفیت با قیمت بالا نیستند، بازار کالاهای کم کیفیت ایجاد می شود و لذا خریداران که توان مالی ندارند این نوع کالاها را خریداری می کنند.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیان داشت: راهکار جلوگیری از مصرف کالاهای غیراستاندارد و بی کیفیت آن است که مردم قطعات مورد نیاز خودرو را از برندهای معتبر خریداری کنند، یا اینکه از روی شناسه کالا و کد رهگیری نسبت به اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

کریمخان در پاسخ به این سوال که چرا در نمایندگی های مجاز خودروسازهای بزرگ بعضا شاهد استفاده از کالاهای بی کیفیت هستیم، گفت: خودروسازان هم به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

وی بیان داشت: در مجموع قطعه سازان نقشی در این مسائل ندارند و گلایه ما به مجموعه خدمات پس از فروش خودروسازان نیز همین است که چرا وقتی تولید کننده قطعات خوب خودرو در کشور وجود دارد، با تولیدکنندگان قطعات با سطح کیفی پایین تر قرارداد منعقد می کنند؟ این مساله ایراد بوده و یکی از اشکالات سیستم است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم