- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

برخی استانداردهای اروپایی در ایران کاربرد ندارد/ لزوم پالایش استاندارد خودروها

[1]

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، اواخر تیر ماه سال گذشته بود که رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مطابق هدفگذاری انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو به یک‌هزار قطعه می‌رسد.

در این زمینه، «محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن قطعه سازان همگن در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: اکنون استانداردهای ۱۲۰ گانه برای خودروها تعریف شده که ادامه استانداردهای ۸۵ گانه است.

وی با تاکید بر اینکه ایران مانند بسیاری کشورهای اروپایی با شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص آن کشورها نیست، گفت: در ایران استانداردی همچون چراغ دی‌لایت یا حرکت بین خطوط زیاد کاربرد ندارد.

نجفی‌منش تصریح کرد: در این زمینه انجمن به سازمان ملی استاندارد پیشنهاد کرده تا تیمی به منظور تعیین استانداردهای عملیاتی مشخص شود تا پالایشی در استانداردها داشته باشیم.

پیش از این، «پرویز درویش» معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

وی بیان داشت: ‌اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است که برای اجرای آن‌ها در شرکت‌های خودروسازی لازم است که شرایط و زیرساخت‌ها آماده شوند؛ چرا که بسیاری از این‌ها امکانات رفاهی هستند که باید در بن‌سازه‌ها (پلتفرم‌ها) و خودروهای جدید اجرا شوند.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: این زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انجمن‌های تولیدکننده نیاز دارد.

وی به طرح استانداردسازی یک‌هزار قطعه خودرو که از سال گذشته مطرح و آغاز شد، اشاره و اعلام کرد: تاکنون برای ۵۰۰ قطعه خودرو، استاندارد تدوین شده و تلاش ما این است که طی چند ماه آینده، استانداردهای هر یک‌هزار را قطعه نهایی و ابلاغ کنیم.

درویش خاطرنشان کرد: در گذشته، فقط قطعات مصرفی خودرو همچون تیغه برف پاک‌کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استانداردهای اجباری بودند، اما اکنون بنا داریم برای یک‌هزار قطعه شامل مجموعه‌هایی نظیر بدنه یا ترمز نیز استاندارد اجباری ابلاغ کنیم.