- انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو - https://www.ismapa.com -

گمرک: «مدیران خودرو» به تنهایی یک میلیارد دلار ارز گرفته است

 

 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، گمرک ایران امروز لیست ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال گذشته را اعلام کرد، لیستی که در آن نام برخی خودروسازان خصوصی در کنار واردکنندگان کالاهای اساسی کشور دیده می شود. در این لیست، نام پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی شامل مدیران خودرو، کرمان موتور، گروه بهمن، آرین موتور پارس و گروه خودروسازی فردا به چشم می آید. این پنج شرکت روی هم رفته بیش از دو میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار ارزبری در سال گذشته داشته اند. در مقایسه با ارزبری این پنج خودروساز در سال ۱۴۰۱ (بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار)، ارز مصرفی آنها در سال گذشته  رشد حدودا ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

همچنین با توجه به ۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار ارز کل واردات در سال گذشته، سهم این پنج خودروساز از ارز مصرفی واردات حدود چهار درصد بوده است.  با در نظر گرفتن ارز مصرفی ۱۰۰ واردکننده برتر نیز پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی سهمی ۱۰.۵ درصدی در ارزبری داشته اند. به عبارت بهتر، بیش از یک دهم ارز مصرفی ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، نصیب پنج مونتاژکار اصلی صنعت خودروی کشور شده است.

[1]

در این بین، مدیران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز بخش خصوصی، به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار ارزبری در سال گذشته داشته است. کرمان موتور و گروه بهمن نیز به ترتیب حدود ۷۴۸ میلیون دلار و نزدیک به ۳۹۴ میلیون دلار ارز در سال ۱۴۰۲ مصرف کرده اند.

ارز مصرفی آرین پارس موتور و صنایع اتوموبیل سازی فردا هم به ترتیب بیش از ۲۷۵ میلیون دلار و بالغ بر ۱۱۱ میلیون دلار بوده است. تمام این پنج شرکت در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ارزبری داشته اند که دلیل اصلی آن افزایش تیراژ عنوان می شود.

 با در نظر گرفتن تولید کل و تیراژ جداگانه هر یک از پنج خودروساز تحت بررسی، متوسط ارزبری یک دستگاه محصول تولیدی به دست می آید. کل تولید پنج خودروساز تحت بررسی در سال گذشته حدود ۲۸۷ هزار دستگاه بوده است. با تقسیم ارز مصرفی خودروسازان در سال گذشته بر تعداد تولید، مشخص می شود که هر خودروی تولیدی در بخش خصوصی طی سال ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود ۹ هزار دلار ارزبری داشته است.

در حالت تفکیکی، ارزبری متوسط هر محصول مدیران خودرو در سال ۱۴۰۲ حدود شش هزار و ۷۵۰ دلار بوده است. ارزبری متوسط محصولات کرمان موتور اما حدود چهار هزار دلار بالاتر از مدیران خودرو بوده و به عدد ۱۰ هزار و ۶۵۰ دلار رسیده است.

بهمن موتور نیز برای هر محصول تولیدی خود در سال گذشته به طور متوسط هشت هزار و ۵۰۰ دلار ارز مصرف کرده است.

اما آرین پارس موتور (مونتاژکننده لاماری) به طور متوسط برای تولید هر محصول خود طی سال گذشته حدود ۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار ارز مصرف کرده است تا از این حیث در بین پنج خودروساز اصلی رکورددار باشد.

در نهایت، صنایع خودروسازی فردا هم ارزبری میانگین ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلاری را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده است.

منبع: خودرونامه