مجمع عمومی عادی سالانه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران بیستم تیرماه در هتل المپیک با حضور بیش از ۶۰ درصد اعضای این انجمن برگزار شد و دو عضو بازرس انجمن با رای اعضا برای یک دوره دیگر تعیین شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بیستم تیرماه در هتل المپیک برگزار شد. این جلسه مجمع با حضور بیش از ۶۰ درصد اعضا و همچنین حضور نماینده وزارت صمت برگزار شد. در ابتدای جلسه امیرحسین جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران ضمن عرض خیر مقدم به حضار، قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در امور خودروسازان را بزرگترین مشکل این صنعت دانست.

جلالی در ادامه صحبت های خود بیان کرد که اکنون که واردات خودروی دست دوم و صفر به تصویب رسیده دیگر نباید واژه انحصار را به صنعت خودروسازی ایران نسبت داد. ضمن اینکه پیشتر هم با وجود دو خودروساز دولتی و بیش از ۵ خودروساز خصوصی هیچ گونه انحصاری در این صنعت وجود نداشت. بدین ترتیب اکنون بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو و لغو قیمت گذاری دستوری است. در این شرایط خودروسازان بر اساس دخل و خرج و با توجه به آنالیز هزینه های خود قیمت خودرو را تعیین خواهند کرد.

نایب رییس انجمن همگن قطعه سازان خودرو تهران بیان کرد که این انجمن بزرگترین انجمن استانی در قالب انجمن همگن بوده و با دارابودن ۲۲۱ عضو بیشترین تعداد اعضا را در بین دیگر انجمن ها دارد. همچنین انجمن همگن قطعه سازان تهران بیشترین میزان گردش مالی و بیشترین درصد تامین قطعه را برای خودروسازان دارد. ضمن اینکه اکثر قطعات با تکنولوژی بالا اعم از قطعات و بردهای الکترونیکی توسط انجمن همگن قطعه سازان تهران برای خودروسازان تامین می شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه این انجمن بیان کرد که بسیاری از اعضا به کشورهای اطراف صادرات قطعات خودرو دارند و تعدادی از اعضا نیز جزو شرکت های دانش بنیان هستند. جلالی به نقش مهم انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران در طراحی و تولید قطعات خودروهای جدید دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز اشاره کرد و گفت که توان بالای اعضای این انجمن سبب پیشرفت پروژه های توسعه ای خودروسازان داخلی شده است.

در ادامه ضمن تعیین مدیر جلسه و دیگر مدیران جلسه، محمدرضا نجفی منش رییس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران اظهار کرد که تا به امروز سه جلسه با تیم جدید وزارت صمت در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی برگزار شده و دو گزارش از سوی انجمن به وزارت صمت داده شده است. وی انجمن همگن قطعه سازان استان تهران را یکی از معدود تشکل هایی دانست که توانسته به مرحله ثبت در وزارت صمت هم برسد و علاوه بر آن در اداره کار و اتاق بازرگانی نیز ثبت شده است.

نجفی منش در ادامه صحبت های خود از اعضای انجمن درخواست کرد که مشکلات و مطالبات خود را به انجمن معکس کنند تا به وسیله بازوهای ارتباطی انجمن، مشکلات اعضا از طریق کمیسیون گفتگو دولت با بخش خصوصی و همچنین ستاد تسهیل و دیگر موارد حل شود. وی اظهار کرد که انجمن همگن قطعه سازان خودرو تهران مدعی نیست که توان حل تمامی مشکلات قطعه سازان را دارد، اما پیگیری های انجمن یقینا بی تاثیر نبوده و در بسیاری از موردها مشکلات اعضا برطرف شده است.

از جمله مواردی که در جلسه مجمع مطرح شد نارضایتی قطعه سازان و اعضای انجمن همگن تهران از فضای کسب و کار موجود است. قطعه سازان عملا در شرایطی در حال فعالیت و تامین خطوط تولید خودروسازان هستند که مطالباتشان از خودروسازی پرداخت نمی شود و پرداخت ها به موقع نبوده و همچنین عدم تخصیص ارز یا بهتر بگوییم نبود ارز باعث شده تا خرید مواد اولیه و برخی از قطعات از خارج کشور برای آنها ممکن نباشد. البته که فرآیند گمرک و زمانبر بودن پروسه ترخیص نیز همواره یکی از مشکلات خسته کننده قطعه سازان بوده است. در حالیکه یکی از مزیت های ایران برای قطعه سازی فراوانی انرژی و قیمت ارزان آن بوده، اما قطعه سازان در شرایطی فعالیت می کنند که در تابستان برق و در زمستان گاز ندارند و این موضوع به تیراژ تولید آنها آسیب می زند.

جعفر نصیری خزانه دار انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در صحبت های امروز خود در جلسه مجمع مطرح کرد که قطعه سازان مظلوم ترین عضو زنجیره تامین هستند. چراکه تمامی مواد اولیه و قطعات را از صنایع بالادستی با نرخ روز خریداری کرده و هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت می کنند. اما خودروساز در قرارداد اسما موعد پرداخت مطالبات را ۱۲۰ روزه اعلام می کند، اما عملا پرداخت مطالبات تا ۲۰۰ روز هم زمان می برد و در آن زمان تازه موضوع خرید دین مطرح می شود که بانک ها بر اساس حد اعتباری قطعه سازان پرداخت می کنند. بدین ترتیب در چنین شرایط تورمی، قطعه سازان از معامله با خودروسازان عملا سودی نمی برند و سرمایه در گردش و نقدینگی خود را از دست می دهند.

نصیری به لزوم اصلاح قراردادها، حذف سپرده گارانتی از قرارداد و کوتاه شدن زمان پرداخت مطالبات خودروساز به قطعه ساز اشاره کرد و در پایان گفت که در صورت ادامه داشتن روند فعلی، نمی توان آینده خوبی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی انتظار داشت.

 

تعیین بازرسان انجمن همگن قطعه سازان خودروی تهران با رای اعضا

در پایان دو بازرس انجمن همگن قطعه سازان خودروی تهران با رای اعضا تعیین شدند. در ابتدا غلام حسین صداقت با رای اعضا برای یک دوره دیگر به عنوان بازرس اصلی و مهدی یوسفی که پیشتر نیز سابقه حضور به عنوان بازرس را داشت به عنوان بازرس علی البدل انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران تعیین شد.

 

منبع: خبر قطعه


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=1621
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» با بیان اینکه در تولید خودرو نامدار هستیم، گفت: برخی کشورهای اروپایی طالب خودروهای ایرانی هستند.

انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: به اندازه‌ تولید ۲ میلیون خودرو، ظرفیت تولید در داخل داریم، اما از آنجایی که در واردات، سودی وجود دارد که در تولید نیست، بخش زیادی به سمت واردات می‌روند.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با انتشار آمار رسمی گمرک با عنوان ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی در این جمع حضور پررنگی دارند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.

در مراسمی با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خط تولید لنت دیسکی شرکت «آسیا لنت» در سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سمنان، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت قطعه سازی «سامفر» از نزدیک به بازدید از خطوط تولید و محصولات این شرکت پرداخت و در جریان روند تولید در این شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات حساس خودرویی قرار گرفت.

گمرک ایران برای اولین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه برخی استانداردهای الزامی تعریف شده برای صنعت خودرو، کاربردی در کشورمان ندارد، بر لزوم پالایش مجدد این استانداردها تاکید کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده از سوی خودروسازان، امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر توسعه و گسترش خودروهای چینی با افزایش فعالیت خودروسازان چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو هشدار داده و گفت قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند.

 رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است، گفت: تولیدکنندگان بر اساس نیاز و کیفیت مد نظر خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش‌های «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در پیشبرد اهداف این وزارتخانه و پیشگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی تقدیر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مساله قیمت‌گذاری خودرو در ایران پرداخت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه خارجی بودن قطعات، دلیلی بر با کیفیت بودن آن‌ها نیست و زمانی‌که کالای بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، معتقد است با اینکه تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را در واردات ماشین‌آلات روز دنیا بسته است، اما طی سال‌های اخیر در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و حتی آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، اعلام کرده است که ایران توانسته جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

سال ۱۴۰۲ یکی از زیان‌بارترین سال‌ها برای خودروسازان دولتی بود. امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو، سال ۱۴۰۳ را یکی از پیچیده‌ترین سال‌های خودروسازان می‌داند.

عملکرد تولیدی خودروسازان کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که خصوصی ها با رشد سهم ۲۳ درصدی از کل مجموع تولید خودروی کشور (۱.۳ میلیون دستگاه) سهم ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاهی را به خود اختصاص داده اند که نسبت به یکساله ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی یافته است؛ اما دو خودروساز بزرگ کشور با سهم ۷۷ درصدی از مجموع تولید، افت ۰.۹ درصدی تولید را ثبت کرده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به بازار گفت: تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد، براین اساس ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه وزارت صمت تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی « احمد آقایی» را به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است