مشکلات ارزی و تعطیلی خطوط تولید خودروسازان داخلی دربحبوحه واردات خودروهای دست دوم چندان جدی گرفته نشد. اما هشدار خودرویی پژوهشکده پولی و بانکی نشان می دهد که باید به این موضوع هر چه سریعتر رسیدگی شود.در غیر این صورت تیرخودروهای دست دوم هم به هدف اصابت نمی کند.

در این شرایط اگر کسی نسبت به مشکلات کمبود ارز و تاثیر آن بر تولید داخل و در ادامه اثرات منفی موثر بر بازار خودرو اشاره می کرد،به شدت از سوی مصرف کنندگان و موافقان واردات نواخته می شد.

البته به دلیل وضعیت بازار خودرو،کیفیت و قیمت های موجود ، طرف تقاضای واقعی و مصرفی به شدت از آنچه که در جریان بوده و هست شکایت دارند.چرا شرایط امروز تنها به نفع عده ای خاص تمام شده است.

بنابراین از منظر آنان هر راهی که بتواند منجربه خروج از این بن بست شود،دارای اهمیت بوده و بهترین است. در همین حال به رغم تمام تلاش ها و کوشش هایی که خودروسازان برای بهبود اوضاع انجام داده اند،نتیجه مورد انتظار نبوده است.

اما اگر با کمی فاصله و بدور از فضای هیجانی به بازار نگاه کنیم، وضعیت امروز را باید در قالب عوامل صرفا سیاسی جست وجو کرد.

بنابراین نمی توان طرف عرضه و تقاضا را مقصر قلمداد کرد. با این حال بسیاری از افراد و عواملی که شرایط را به وضعیت امروز رسانده اند،برای پنهان شدن و تنزل ماجرا،خودروسازان را دلیل امر می دانند. کما اینکه مسئول دیگر مردم را مقصر افزایش مصرف بنزین می داند. یعنی بخشی از چرایی شرایط امروز را می توان در عدم مسئولیت پذیری مسئولان و فقدان دیدگاه اقتصادی جست وجو کرد.

با این حال و به رغم تمام هشدارها و پیرو آن برخوردها تند همراه با تهمت ها و افتراها، گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که احتمالا خودروسازی کشور با چالش جدیدی در روند تولید و عرضه خودرو مواجه شده است.

“بازوی پژوهشی بانک مرکزی که در ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده بود که صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن پیشران رشد تولید صنایع بورسی بوده‌اند، حالا در گزارش خردادماه خود از کاهش نرخ رشد بخش خودروسازی از ۳۴درصد به ۱۸درصد خبر داده است. بدین‌ترتیب کاهش نرخ رشد تولید خودرو روند کلی صنایع بورسی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. از طرف دیگر همراه با کاهش نرخ رشد تولید خودرو، بخش دیگری از گزارش از پدیده دپوی خودروهای داخلی حکایت دارد؛ اتفاقی که در فروردین‌ماه امسال کلید خورد و همچنان ادامه دارد. این بدان معناست که خودروسازان با سرعت کمتری تولید می‌کنند و بخشی از آنچه را هم که تولید می‌کنند به انبار می‌فرستند. بنابراین همان‌طور که اشاره شد به‌خوبی می‌توان نشانه‌هایی از بروز برخی مشکلات در صنعت خودروی کشور مشاهده کرد.”

البته خودروسازان براساس برنامه های تدوین شده و همچنین تکالیفی که به عهده آنها گذاشته شده ست از سرعت تولید خود نکاسته اند.بلکه اصلی ترین دلیل را باید در نحوه قیمت گذاری شورای رقابت و کش مکش های بعد از آن جست و جو کرد.

در این وضعیت البته از یک سو خودروسازان تحت فشار شورای رقابت قرار داشتند .چرا که قیمت های استخراجی با هزینه های تولید همخوانی نداشتند و از سوی دیگر رکود بازار فرصتی برای خرید و فروش باقی نگذاشته بود. این حالت  همچنان به رغم ریزش نسبی قیمت ها ادامه دارد.

به بیان ساده در حال حاضر بازار به طرز عجیبی چشم انتظار ورود خودروهای وارداتی است. این مساله به خوبی از یک سو نیاز بازار به تنوع و از سوی دیگر عدم تمایل به خودروهای موجود را نشان می دهد.

با این حال باید در نظر داشت که اگر تولید داخل نتواند اهداف تولیدی را محقق کنند،واردات نیز نمی تواند به تنهایی بازار را متعادل کند.

منبع: پیشرانه


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=1639
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

مدیرعامل شرکت سازه گستر سایپا گفت: برای اولین بار توسط یکی از شرکت‌های زنجیره تامین، خودکفایی در تولید قطعه اینفلیتور (چاشنی انفجاری) ایربگ خودرو حاصل شد.

 رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور معتقد است پایان قیمت گذاری دستوری و اصلاح قیمت خودرو در کارخانه نهایتا کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را در پی خواهد داشت.

عضو هیات رییسه انجمن همگن قطعه سازان کشور گفت: ایران نفت خود را به قیمت ارزانتر از نرخ روز به چین صادر می کند و چین در ازای خرید نفت به جای دادن پول آن به ایران، کالا از جمله خودرو به ایران صادر می کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره به جلسه اعضای این انجمن با وزیر صمت و تشریح ابرچالش‌های مجموعه صنعت خودرو کشور (خودروسازی و قطعه‌سازی) و انتقاد از چینی شدن صنعت خودرو کشور، به بیان پیش نیازها و الزامات برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری پرداخت.

قطعه سازانی که برای تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته خود نیازمند واردات هستند، ضروری است به سرعت با تکمیل عملکرد سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در سامانه جامع تجارت، به ثبت پیش بینی برنامه تولید خود در سال ۱۴۰۳ به صورت ماهانه اقدام و سپس از سوی ادارات کل صمت استان مربوطه پیگیری های لازم را به عمل آورند.

شرکت ساپکو با ارسال نامه رسمی به انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اعلام کرد: تمام سازندگان قطعات خودرو کشور لازم است حداکثر تا ۱۱ خردادماه اطلاعات ثبت سفارش مرتبط با نیاز ایران خودرو را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند.

معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو، با بیان این‌که در سال جاری برنامه صادرات به کشورهای حوزه CIS دنبال خواهد شد، گفت: در این میان، حجم صادرات به بازار روسیه بیش از سایر کشورها و به صورت گسترده‌تر خواهد بود.

بعد از پیگیری برخی رسانه‌ها در خصوص حجم بالای تخصیص ارز به مونتاژکاران و عدم کاهش التهابات بازار خودرو، وزیر صمت تیم کارشناسی را به جهت بررسی فرایندهای مذکور تعیین کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان برگزاری مراسم «اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی نمونه کشور و تجلیل از بانوان کارگر»، از رضا رضایی کارآفرین برتر کشور و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تمجید کرد.

کارآفرین برتر کشور و عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: نیروی انسانی به‌ویژه کارگران با برخورداری از آموزش‌های مداوم، با ارتقای بهره‌وری و کیفیت کار در بنگاه‌ها، توان تولید را بالا می‌برند و یک سرمایه به معنای واقعی کلمه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» با بیان اینکه در تولید خودرو نامدار هستیم، گفت: برخی کشورهای اروپایی طالب خودروهای ایرانی هستند.

انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: به اندازه‌ تولید ۲ میلیون خودرو، ظرفیت تولید در داخل داریم، اما از آنجایی که در واردات، سودی وجود دارد که در تولید نیست، بخش زیادی به سمت واردات می‌روند.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با انتشار آمار رسمی گمرک با عنوان ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی در این جمع حضور پررنگی دارند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.

در مراسمی با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خط تولید لنت دیسکی شرکت «آسیا لنت» در سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سمنان، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت قطعه سازی «سامفر» از نزدیک به بازدید از خطوط تولید و محصولات این شرکت پرداخت و در جریان روند تولید در این شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات حساس خودرویی قرار گرفت.

گمرک ایران برای اولین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه برخی استانداردهای الزامی تعریف شده برای صنعت خودرو، کاربردی در کشورمان ندارد، بر لزوم پالایش مجدد این استانداردها تاکید کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده از سوی خودروسازان، امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است