استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قیمت گذاری دستوری باعث شده صنعت خودروسازی به سمتی حرکت کند که موجب بی انگیزگی سرمایه گذاران شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «امیرحسن کاکایی» تاکید کرد که در چنین شرایطی سقوط صنعت خودرو قطعیست. زمانیکه پرداختن به پروژه های توسعه ای و تولید خودروی جدید سودی برای خودروساز نداشته باشد، طبیعیست که زنجیره تامین و سرمایه گذار و خودروساز وقت و هزینه خود را برای پروژه های جدید هدر ندهد و همین راه کج را ادامه دهد.

کاکایی با ذکر مثالی به تایید صحبت های خود پرداخت و گفت تفاوت تیراژ تولید پژو پارس و تارا دقیقا بیانگر بی انگیزگی سرمایه گذاران است. چرا خودرویی مانند تارا تیراژ نگرفت ولی خودرویی مانند پژو پارس همچنان در تیراژ بالا تولید می شود؟ چراکه برای سرمایه گذاران و زنجیره تامین تا وقتی که عرضه خودرو زیانده باشد توجیهی وجود ندارد که به پروژه های توسعه ای خودرویی جدید بپردازند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد که باید مالکیت بخش خصوصی و بازار را در ایران به رسمیت شناخت. همین دو موضوع بود که سبب شد شوروی با آن عظمت از هم فرو بپاشد. وی اشاره کرد که دلیل پیشرفت چین به رسمیت شناختن بخش خصوصی و بازار بوده که متاسفانه در ایران تمام تلاش دولت زمین زدن بخش خصوصی بوده و بازار نیز به رسمیت شناخته نمی شود.

وی در صحبت های خود به دشمنی دولت و مجلس با صنعت خودرو اشاره کرد که در تایید صحبت های خود به مصاحبه های متعدد مجلس در خصوص حذف موانع واردات خودرو اشاره داشت. این در حالیست که مجلس تا به امروز هیچ سنگی از جلوی پای تولیدکننده خودرو و قطعه ساز در این سالها نه تنها برنداشته، بلکه تمام تلاش خود را در ضربه زدن به صنعت خودرو کرده است.

کاکایی در صحبت های خود اشاره ای به داستان بورس کالا و سود حاصل از فروش خودرو در بورس داشت و بیان کرد وکلای مجلس که خود در ابتدا طرفدار عرضه در بورس کالا بودند، مدعی دریافت سود حاصل از فروش خودرو در بورس شدند. به عبارت دیگر وکلای مجلس عقیده داشتند که مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و کارخانه باید توسط مجلس تقسیم شود که نزدیک به ۱۵ درصد آن به خودروساز و مابقی آن در جیب دولت رفته و بخش کمی از آن در قالب وام و تسهیلات به خودروساز پرداخت می شود. پس از اینکه خودروسازان با این رویه مخالف کردند، همین وکلای مجلس که طرفدار عرضه خودرو در بورس بودند، مخالف بورس شدند.

کاکایی در صحبت های خود اشاره کرد که سیاست گذار در ایران به قوانین اعتنایی نمی کند و صرفا هدف خود را دنبال می کند. به اعتقاد دولت و مجلس، هدف منابع مردم و به نوعی وانمود می کنند که منافع تولیدکننده ضد منافع مردم بوده و منافع واردکننده هم راستا با منافع مردم است.

کاکایی معتقد است که در صورت عرضه خودرو در بورس و واگذاری کامل خودروسازی به بخش خصوصی، در کوتاه مدت می توان مشکل صنعت خودرو را حل کرد. کاکایی اشاره کرد اکنون دیگر به بورس کالا هم نیازی نیست. بلکه الان بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودروست. اکنون با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت بازار و نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است.

آزادسازی قیمت خودرو چه سودی دارد؟

عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت بیان کرد که اگر قیمت خودرو آزاد شود، بسیاری از افرادی که در قالب دلالی خودرو ثبت نام کرده اند پول خود را پس می گیرند و انصراف می دهند. در این شرایط باید خودروسازان به دنبال جذب مشتری باشند و با شرایط فروش مختلف و اقساطی بتوانند مشتریان را نسبت به خرید محصولات خود جذب کنند که این اقدام با جذب سرمایه های سرگردان محقق می شود. در این شرایط خودروساز روی ریل صحیح اقتصادی قرار می گیرد و با طی کردن مسیر درست، پروژه های توسعه ای نیز سرعت می گیرند. در این شرایط با توجه به اینکه ممکن است مشتریان نتوانند به صورت نقدی اقدام به خرید خودرو کنند، شرایط فروش لیزینگی دوباره فعال می شود و سرمایه های سرگردان موجود در بازار جذب صنعت خودرو می شوند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد که در این شرایط خودروسازان برای جذب مشتری رقابت می کنند و شاهد یک بازار سودآور و رقابتی خواهیم بود.

منبع: خبر قطعه


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=1674
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

بعد از پیگیری برخی رسانه‌ها در خصوص حجم بالای تخصیص ارز به مونتاژکاران و عدم کاهش التهابات بازار خودرو، وزیر صمت تیم کارشناسی را به جهت بررسی فرایندهای مذکور تعیین کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان برگزاری مراسم «اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی نمونه کشور و تجلیل از بانوان کارگر»، از رضا رضایی کارآفرین برتر کشور و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تمجید کرد.

کارآفرین برتر کشور و عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: نیروی انسانی به‌ویژه کارگران با برخورداری از آموزش‌های مداوم، با ارتقای بهره‌وری و کیفیت کار در بنگاه‌ها، توان تولید را بالا می‌برند و یک سرمایه به معنای واقعی کلمه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» با بیان اینکه در تولید خودرو نامدار هستیم، گفت: برخی کشورهای اروپایی طالب خودروهای ایرانی هستند.

انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: به اندازه‌ تولید ۲ میلیون خودرو، ظرفیت تولید در داخل داریم، اما از آنجایی که در واردات، سودی وجود دارد که در تولید نیست، بخش زیادی به سمت واردات می‌روند.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با انتشار آمار رسمی گمرک با عنوان ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی در این جمع حضور پررنگی دارند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.

در مراسمی با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خط تولید لنت دیسکی شرکت «آسیا لنت» در سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سمنان، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت قطعه سازی «سامفر» از نزدیک به بازدید از خطوط تولید و محصولات این شرکت پرداخت و در جریان روند تولید در این شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات حساس خودرویی قرار گرفت.

گمرک ایران برای اولین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه برخی استانداردهای الزامی تعریف شده برای صنعت خودرو، کاربردی در کشورمان ندارد، بر لزوم پالایش مجدد این استانداردها تاکید کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده از سوی خودروسازان، امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر توسعه و گسترش خودروهای چینی با افزایش فعالیت خودروسازان چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو هشدار داده و گفت قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند.

 رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است، گفت: تولیدکنندگان بر اساس نیاز و کیفیت مد نظر خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش‌های «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در پیشبرد اهداف این وزارتخانه و پیشگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی تقدیر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مساله قیمت‌گذاری خودرو در ایران پرداخت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه خارجی بودن قطعات، دلیلی بر با کیفیت بودن آن‌ها نیست و زمانی‌که کالای بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، معتقد است با اینکه تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را در واردات ماشین‌آلات روز دنیا بسته است، اما طی سال‌های اخیر در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و حتی آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، اعلام کرده است که ایران توانسته جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

سال ۱۴۰۲ یکی از زیان‌بارترین سال‌ها برای خودروسازان دولتی بود. امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو، سال ۱۴۰۳ را یکی از پیچیده‌ترین سال‌های خودروسازان می‌داند.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است