معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اعلام روند رو به کاهش ورود قطعات قاچاق به کشور تاکید کرد: با تحقق بیشترین رشد تولید قطعات یدکی خودرو در سال گذشته، جریان عرضه قطعات قاچاق و تقلبی در بازار کاهش یافته، گر چه یکی از نگرانی های جدی وزارت صمت در این حوزه، عرضه خودروهایی است که تاکنون تکلیف قطعات یدکی و شناسه و کد رهگیری آنها مشخص نشده است.

با رشد تولید قطعات؛ ورود قطعات قاچاق به کشور کاهش یافت / بلاتکیفی بازار قطعات خودروهای جدید به دغدغه دولتمردان تبدیل شد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، موضوع کیفیت و قاچاق قطعات از مسائل مهمی است که همواره دل نگرانی هایی را برای مشتریان و دولت ایجاد کرده است، کالای مهمی که عرضه بی‌کیفیت و تقلبی آن تاثیر بسیاری در کاهش ایمنی، سلامت جامعه و افزایش حوادث رانندگی دارد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها و اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالیانه دست کم ۲ میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق به کشور وارد می‌شود که بیشتر این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت است و در کنار آن‌ها قطعات بی‌کیفیت نیز وارد می‌شود.

برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار قطعه یدکی، وزارت صمت از سال گذشته طرح نصب شناسه کالا را برای قطعات یدکی اجرا کرد و حالا با گذشت بیش از ۱.۵ سال از اجرای این طرح، سئوالی که بسیار اهمیت دارد دستاوردهای اجرای طرح شناسه کالا برای مقابله با قطعات تقلبی و بی کیفیت است موضوعی که آن‌ طور که معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد، تاکنون بیش از یک ‌میلیارد قطعه یدک خودرو با کد رهگیری و دارای ضمانت ثبت شده است.

طرحی که با عنوان شناسایی قطعات یدکی توسط تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعه از فروردین سال ۱۴۰۱ آغاز شد در ابتدا برای دو گروه کالایی شامل کمک فنر و باتری آغاز شد و سپس نصب کد اصالت برای ۵۴ قطعه دیگر هم الزامی شد و حالا به گفته معاون وزیر صمت تاکنون بیش از یک میلیارد قطعه یدکی خودرو دارای کد رهگیری و شناسه شدند.

محمد مهدی برادران

اجرای موفق طرح کد رهگیری در بازار لوازم یدکی

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: اجرای موفق طرح کد رهگیری و شناسایی کالا در بازار لوازم یدکی منجر به بهبود وضعیت تولید داخل قطعات شده است، همچنین اجرای این طرح موجب شد درصد زیادی از کالاهایی که پیش از این در بازار به عنوان کالای تقلبی وارد می شد و  یا قطعاتی که با نام و نشان تجاری معتبر عرضه می شد و برای مشتریان نگرانی ایجاد کرده بود، کاهش یابد.

وی در عین حال تعامل رسانه ها و فرهنگ‌سازی آنها در این بخش را در اجرای موفق این طرح بسیار موثر عنوان کرد و گفت: با این اقدامات در مجموع بیش از یک میلیارد قطعه یدکی دارای شناسه و کد رهگیری تولید داخل یا واردات قانونی است که می تواند نیاز مردم را تامین کنند البته ادامه موفق آن نیازمند آن است که مردم نیز به همان میزان حساسیتی که در رسانه ها وجود داشت را داشته و از کالاها و قطعاتی که دارای شناسه هستند استفاده کنند تا مواردی از قطعات تقلبی که در سطح بازار و نمایندگی های غیر مجاز وجود دارد نیز با بازرسی ها کاهش یابد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با توجه به اقدامات صورت گرفته در خصوص شناسایی قطعات تقلبی در بازار از اقدام سایپا در کشف گروهی که قطعات تقلبی را با بسته‌بندی و هولوگرام جعلی به‌بازار عرضه می‌کردند، خبر داد و افزود: هر محصولی که فاقد کد اصالت و شناسه باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود. قطعاتی که جدای از آسیبی که به لحاظ مالی به مردم می زند گاها به جهت قطعات فوق ایمنی غیر استاندارد، آسیب های بیشتری را به جان مردم و امنیت خودرو وارد می کند.

 

واحدهای زیر پله ای استاندارد به واحدهای رسمی تبدیل می شوند!

بر اساس برخی آمارها برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت و زیر پله ای باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است، موضوعی که برادران ضمن تاکید بر روند رو به کاهش واردات قطعات قاچاق به کشور گفت: در راستای ساماندهی در این بخش وزارت صمت آمادگی دارد تا واحدهای زیر پله ای را که کالای استاندارد تولید می کنند را به عنوان واحدهای رسمی معرفی کند تا این واحدها تحت نام واحدهای صنفی تولیدی و یا واحدهای صنعتی از مزایای طرح شناسه کالا بهره مند شوند.

وی در ادامه به اهمیت افزایش عرضه قطعات یدکی استاندارد در کاهش قطعات تقلبی اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه در سال گذشته بیشترین رشد تولید قطعات یدکی خودرو در کشور محقق شد در واقع زمانی که تولید قطعات و کالای اصل رشد می کند، کالای تقلبی و جعلی در بازار کاهش می یابد.

معاون وزیر صمت در پایان یکی از نگرانی های جدی وزارت صمت را عرضه خودروهایی دانست که به نوعی هنوز تکلیف قطعات یدکی آن مشخص نیست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از قطعات یدکی این خودروها تاکنون شناسه و کد رهگیری را دریافت نکردند و باید باز مجددا در این زمینه تلاش شود که از ورود قطعات تقلبی به این حوزه ها نیز جلوگیری شود.

منبع:‌ پرشین خودرو


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=2443
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با انتشار آمار رسمی گمرک با عنوان ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی در این جمع حضور پررنگی دارند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.

در مراسمی با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خط تولید لنت دیسکی شرکت «آسیا لنت» در سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سمنان، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت قطعه سازی «سامفر» از نزدیک به بازدید از خطوط تولید و محصولات این شرکت پرداخت و در جریان روند تولید در این شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات حساس خودرویی قرار گرفت.

گمرک ایران برای اولین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه برخی استانداردهای الزامی تعریف شده برای صنعت خودرو، کاربردی در کشورمان ندارد، بر لزوم پالایش مجدد این استانداردها تاکید کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده از سوی خودروسازان، امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر توسعه و گسترش خودروهای چینی با افزایش فعالیت خودروسازان چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو هشدار داده و گفت قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند.

 رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است، گفت: تولیدکنندگان بر اساس نیاز و کیفیت مد نظر خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش‌های «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در پیشبرد اهداف این وزارتخانه و پیشگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی تقدیر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مساله قیمت‌گذاری خودرو در ایران پرداخت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه خارجی بودن قطعات، دلیلی بر با کیفیت بودن آن‌ها نیست و زمانی‌که کالای بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، معتقد است با اینکه تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را در واردات ماشین‌آلات روز دنیا بسته است، اما طی سال‌های اخیر در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و حتی آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، اعلام کرده است که ایران توانسته جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

سال ۱۴۰۲ یکی از زیان‌بارترین سال‌ها برای خودروسازان دولتی بود. امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو، سال ۱۴۰۳ را یکی از پیچیده‌ترین سال‌های خودروسازان می‌داند.

عملکرد تولیدی خودروسازان کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که خصوصی ها با رشد سهم ۲۳ درصدی از کل مجموع تولید خودروی کشور (۱.۳ میلیون دستگاه) سهم ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاهی را به خود اختصاص داده اند که نسبت به یکساله ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی یافته است؛ اما دو خودروساز بزرگ کشور با سهم ۷۷ درصدی از مجموع تولید، افت ۰.۹ درصدی تولید را ثبت کرده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به بازار گفت: تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد، براین اساس ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه وزارت صمت تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی « احمد آقایی» را به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

مدیر دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم، به گونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی یافته است.

در حالی حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان گذشته است که به گفته یک مقام قطعه سازی در کشور همچنان مسئولان، وعده سرخرمن می‌دهند؛ وعده‌هایی که در آخرین روزهای سال اگر چه محقق نشده است اما اخبار ادامه رایزنی مسئولان وزارت صمت با بانک مرکزی و مدیرعامل بانک‌ها، قطعه سازان را امیدوار به تزریق نقدینگی موثری در روزهای پایانی سال کرده است.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است