سیاست وزارت صمت در حوزه داخلی سازی خودروهای برقی چیست؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه خودروهای برقی را نیاز ملی و اقتصادی می‌داند و در عین حال تاکید دارد که باید به‌ مرور داخلی‌سازی خودروهای برقی افزایش یابد اما سئوال اساسی این است که آیا اصولا نقشه راهی در این زمینه تعریف شده است و سیاست وزارت صمت در حوزه داخلی سازی خودروهای برقی چیست؟

سیاست وزارت صمت در حوزه داخلی سازی خودروهای برقی چیست؟ /  توکلی لاهیجانی: جریان داخلی سازی خودروسازان به صورت دقیق رصد می‌شود

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، در روزهای اخیر با حضور وزیر صمت از خودروهای برقی سبک و سنگینی که قرار است به به ناوگان حمل و نقل عمومی ایران عرضه شوند رونمایی شد. این خودروها برخی در داخل و با ایجاد خط تولید، توسعه یافته و برخی دیگر نیز چینی‌هایی بوده که قرار است به اصطلاح در ایران داخلی سازی شود.

وزیر صمت در مراسم رونمایی از خودرو برقی ساخت داخل که باید بیشتر این خودرو را چینی دانست با تاکید بر اینکه خودروسازان به‌جای خودروی برقی چینی باید خودروی برقی ایرانی تولید کنند، گفت: ما باید متناسب با اقلیم کشور خودمان خودروی برقی تولید کنیم.

اما پرسشی که در جریان حرکت به سمت داخلی سازی خودروهای برقی مطرح می‌شود موضوع دانش تولید خودروی برقی و توان تولید قطعه سازان و مهمتر از همه نقشه راه و یا به نوعی دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای برقی از سوی سیاست گذار است که باید دید آیا وجود دارد یا خیر؟

البته همانطور که می‌دانیم خودروهای برقی از قطعات فنی به مراتب کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تشکیل شده و پیچیدگی فنی به مراتب کمتری دارند. به عبارتی در خودروهای برقی دیگر قوای محرکه و گیربکس به شکلی که در خودروهای بنزینی دیده شده وجود ندارد. بنابراین شاید در حوزه دانش تولید و ساخت قطعات موانع کمتری وجود داشته باشد که البته این موضوع را باید از دیدگاه تخصصی‌تر بررسی کرد.

اما ابهام اصلی مربوط به دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای برقی از سوی سیاست گذار است که باید مسئولان و متولیان وزارت صمت پاسخ دهند. موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به ورود شتاب زده وزارت صمت به حوزه خودروهای برقی و واردات در این بخش تاکنون نقشه راهی در این خصوص ترسیم نشده است؟

پیش از این قطعه سازان کشور با توجه به نبود امکانات داخلی سازی در حوزه خودروهای برقی، در واکنش به واردات قطعات چینی و خرید قطعه مشابه تولید داخل توسط خودروسازان و همچنین موضوع قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، به سیاست‌های وزارت صمت در این حوزه انتقاد کرده بودند.

همچنین در ماه‌های اخیر موضوع دستورالعمل نحوه محاسبه و تهیه گزارش درصد ساخت داخل خودروها با انتقاد قطعه سازان مواجه شد و بسیاری از آنها با توجه به ابهامات موجود در اهداف تدوین این دستورالعمل از سوی وزارت صمت، دستورالعمل فوق را فاقد ضمانت اجرایی دانسته بودند.

افزایش داخلی سازی سیاست جدی وزارت صمت است

اما در پاسخ به سوالات و گلایه‌های قطعه سازان در خصوص عدم اجرای درست سیاست داخلی سازی از سوی وزارت صمت و فقدان نظارت در این بخش، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل جدید داخلی سازی در سال جاری، تصریح کرد: وزارت صمت بر اساس دستورالعمل ابلاغی، میزان داخلی سازی خودروسازان را به صورت دقیق رصد می‌کند.

عبدالله توکلی لاهیجانی، سیاست وزارت صمت را افزایش ساخت داخل عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری وزارت صمت همواره بر اساس تعمیق ساخت داخل و البته ساخت داخل رقابت‌پذیر است، رقابتی که هم به لحاظ کیفیت، قیمت و هم در زمان تحویل قطعه، شکننده نباشد و منجر به خواب خط تولید خودروسازان نشود.

خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابت‌پذیر داشته باشند!

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌ ساخت داخل در خودروهای بنزینی وجود داشته و اجرا هم می‌شود و وزارت صمت نیز بر اساس وظیفه بر آن نظارت می‌کند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صمت معتقد است که خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابت‌پذیر داشته باشند، تصریح کرد: امروز ریشه‌های زیان خودروسازان نبود محصولات رقابت‌پذیر است که به سازوکار مدیریتی خودروسازان، تعارض منافع با خودروسازان، نحوه رابطه قطعه‌ساز و خودروساز، غفلت از حوزه توسعه محصول و در دست داشتن پلتفرم‌های بومی و نحوه تعامل با سازندگان و وجود سورس‌های متعدد و تیراژ غیراقتصادی بازمی‌گردد.

توکلی لاهیجانی در پایان خاطرنشان کرد: رانت‌های قرار گرفته در اختیار صنعت خودرو باید هرچه سریع‌تر حذف شود تا شاهد محصول رقابت‌پذیر در این صنعت باشیم.

منبع:‌ پرشین خودرو


لینک کوتاه : http://www.ismapa.com/?p=2450
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» با بیان اینکه در تولید خودرو نامدار هستیم، گفت: برخی کشورهای اروپایی طالب خودروهای ایرانی هستند.

انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: به اندازه‌ تولید ۲ میلیون خودرو، ظرفیت تولید در داخل داریم، اما از آنجایی که در واردات، سودی وجود دارد که در تولید نیست، بخش زیادی به سمت واردات می‌روند.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با انتشار آمار رسمی گمرک با عنوان ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی در این جمع حضور پررنگی دارند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.

در مراسمی با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خط تولید لنت دیسکی شرکت «آسیا لنت» در سمنان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سمنان، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت قطعه سازی «سامفر» از نزدیک به بازدید از خطوط تولید و محصولات این شرکت پرداخت و در جریان روند تولید در این شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات حساس خودرویی قرار گرفت.

گمرک ایران برای اولین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه برخی استانداردهای الزامی تعریف شده برای صنعت خودرو، کاربردی در کشورمان ندارد، بر لزوم پالایش مجدد این استانداردها تاکید کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده از سوی خودروسازان، امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای۱۲۰گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آن‌ها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آن‌ها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استانداردها بر عهده‌ شورای عالی استاندارد است.

رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند؛ یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر توسعه و گسترش خودروهای چینی با افزایش فعالیت خودروسازان چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو هشدار داده و گفت قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند.

 رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است، گفت: تولیدکنندگان بر اساس نیاز و کیفیت مد نظر خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش‌های «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در پیشبرد اهداف این وزارتخانه و پیشگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی تقدیر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مساله قیمت‌گذاری خودرو در ایران پرداخت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه خارجی بودن قطعات، دلیلی بر با کیفیت بودن آن‌ها نیست و زمانی‌که کالای بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، معتقد است با اینکه تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را در واردات ماشین‌آلات روز دنیا بسته است، اما طی سال‌های اخیر در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و حتی آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، اعلام کرده است که ایران توانسته جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

سال ۱۴۰۲ یکی از زیان‌بارترین سال‌ها برای خودروسازان دولتی بود. امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو، سال ۱۴۰۳ را یکی از پیچیده‌ترین سال‌های خودروسازان می‌داند.

عملکرد تولیدی خودروسازان کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که خصوصی ها با رشد سهم ۲۳ درصدی از کل مجموع تولید خودروی کشور (۱.۳ میلیون دستگاه) سهم ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاهی را به خود اختصاص داده اند که نسبت به یکساله ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی یافته است؛ اما دو خودروساز بزرگ کشور با سهم ۷۷ درصدی از مجموع تولید، افت ۰.۹ درصدی تولید را ثبت کرده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به بازار گفت: تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد، براین اساس ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه وزارت صمت تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی « احمد آقایی» را به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

کلیه حقوق سایت محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
کلیه حقوق سایت برای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور محفوظ است . استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است